Vi har ju utlovat att vår projektbil, en Chevrolet Bel Air från 1955, ska dyka upp på Ånnaboda under pågående reparation. Bilen är startad och är numera besiktigad och har fått den nya typen av registreringsskylt (som många tycker att den ser konstig ut, inklusive undertecknad).
Registreringsbesiktningen gick bra, men kontrollbesiktningen spm gjordes vid samma besök gick en aning sämre. Jag hade inga frörhoppningar om att den skulle gå igenom utan anmärkning utan ville mer ha en ”arbetsorder” så jag kunde åtgärda de värsta felen i nuläget.
Rosten har härjat under chevan och ett av nerslagen (av två) var karosseriinfästningarna under framsoffan på vänster och höger sida. Det är här som karossen sitter skruvad (via gummibussningar) i ramen. Några balkar som utgör fästena var riktigt dåliga och där blev det en ”2:a”. Den andra ”2:an” var startspärren som ska förhindra att man kan starta motorn med växel i. Denna fungerade inte, så chevan gick att starta i ”Drive”, Low” och ”Reverse” – inte bra.
Nu har då racet mot klockan börjat. På lördag den 7/6 Är det Classic Motor festival i Ånnaboda och då ska chevan vara på plats. Startspärren är fixad. Det var en tapp av bakelit som hade gått av i själva brytaren. Spärren togs isär och en ny tapp svarvades till av mässing och limmades på plats med epoxi. Spärren är monterad och fungerar numera som den ska.
Jag kommer att lägga ut bilder från garaget varje kväll fram till fredag (6/6) så får ni se hur det går. Nu har jag inte tid att skriva mer – måste ut till garaget och starta upp svetsen!
-Jim