Projekt Bel Air till Ånnaboda – en vecka kvar!

Vi har ju utlovat att vår projektbil, en Chevrolet Bel Air från 1955, ska dyka upp på Ånnaboda under pågående reparation. Bilen är startad och är numera besiktigad och har fått den nya typen av registreringsskylt (som många tycker att den ser konstig ut, inklusive undertecknad).

Registreringsbesiktningen gick bra, men kontrollbesiktningen spm gjordes vid samma besök gick en aning sämre. Jag hade inga frörhoppningar om att den skulle gå igenom utan anmärkning utan ville mer ha en ”arbetsorder” så jag kunde åtgärda de värsta felen i nuläget.

Rosten har härjat under chevan och ett av nerslagen (av två) var karosseriinfästningarna under framsoffan på vänster och höger sida.  Det är här som karossen sitter skruvad (via gummibussningar) i ramen. Några balkar som utgör fästena var riktigt dåliga och där blev det en ”2:a”. Den andra ”2:an” var startspärren som ska förhindra att man kan starta motorn med växel i. Denna fungerade inte, så chevan gick att starta i ”Drive”, Low” och ”Reverse” – inte bra.

Nu har då racet mot klockan börjat. På lördag den 7/6 Är det Classic Motor festival i Ånnaboda och då ska chevan vara på plats. Startspärren är fixad. Det var en tapp av bakelit som hade gått av i själva brytaren. Spärren togs isär och en ny tapp svarvades till av mässing och limmades på plats med epoxi. Spärren är monterad och fungerar numera som den ska.

Jag kommer att lägga ut bilder från garaget varje kväll fram till fredag (6/6) så får ni se hur det går. Nu har jag inte tid att skriva mer – måste ut till garaget och starta upp svetsen!

-Jim

Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Chevan får en välbehövlig tvätt – men det räcker inte med det. Förutom att den ska köras på långtur för första gången på 45 år måste den rostlagas innan Ånnaboda.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Startspärren orsakade ett av två nedslag på besiktningen. Den lilla släden (närmast kameran) har fått sin avbrutna tapp ersatt med en ny i äkta mässing.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Så där! Nu ska det väl hålla. Tappen sticker in i rattröret och påverkas av växelväljarens axel.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Hm… Här är höger karosseriinfästning under framsoffan. Mycket järnoxid och desto mindre plåt. Till vänster ser man ramen – till höger, tröskeln.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Soffan är ute. På ytan ser golvet ganska bra ut, men skenet bedrar nästan alltid vid rostlagning.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Några raska snitt i golvet med vinkelslipen visar att det är mer som måste bytas. Den vänstra balken är karossinfästningen. Den högra är en balk som sitter under soffans främre fäste. Mellan dessa balkar sitter en stödplåt – som också är sönderrostad…
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
Innan balkarna skärs bort kilas karossen upp mot ramen med en träkil. Tar man bort för många balkar utan att stötta kan karossen sjunka och ändra form vilket brukar märkas när man sedan ska stänga dörrarna…
Projekt Bel Air till Ånnaboda - en vecka kvar!
En ny stödplåt är tillverkad – men det finns ännu inga balkar att fästa den i.

Sex dagar kvar till Ånnaboda…

Rulla till toppen