Projekt Bel Air till Ånnaboda – 2 dagar kvar

Puh… Kampen mot klockan går vidare (på flera sätt – se bild nedan). Idag har jag tillverkat de två balkarna som ska sitta under golvet. Den bakre balken utgör karosseriinfästning och har då ett hål och en svetsmutter på insidan. Ett 3 mm plattjärn ligger som ett ”u” inne i balken som en förstärkning där svetsmuttern sitter. Mycket pyssel som tyvärr tar tid.

Mitt i alltihopa började gasen till MIG-svetsen att sina. Tuben är precis bytt och jag reagerade på att den bara höll 150 kilos tryck när jag kom hem med den – inte 200 som det ska vara på en nyfylld tub. En blick mot manometern på svetsen visade – ve och fasa – stt det var mindre än 10 kilos tryck kvar i tuben! Och detta var mitt på dagen idag. Det blev en ofrivillig utflykt till Uppsala för att byta tub. Jag gnölade lite om att den förra bara hade 150 kilos tryck, men kunde ju inte gå ed på att min manometer visade rätt.

Väl hemma igen visade sig att den nya tuben höll 200 kilo. Nåja… på med svetsen och dit med balkarna. En liten snutt på 140 mm av innertröskeln behövde också bytas. Nu är klockan snart 22:00 och det är dags för en sen middag – sedan bär det iväg till garaget igen. Dagens (nattens) sista grej blir att tillverka stödplåten till soffans infästning. Imorgon ska golvet på!

Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Bakre balken/karosseriinfästningen är klar. Ett plattjärn utgör förstärkning under svetsmuttern.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Vatten dras nedåt av farbror Newtons gravitation. Därför rostskyddmålar jag alltid balkar i botten och upp en bit på sidorna. Om man bara punktsvetsar kan man måla så nära som 15-20 mm från svetsstället utan att färgen bränns.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Kampen mot klockan – på flera sätt! Den högra klockan visar obarmhärtigt att gastrycket i tuben är ner på cirka 10 kilo. Varför just nu…?
Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Balkarna på plats! Medan färgen torkar ska jag äta en sen middag – sedan ska stödplåten till soffan tillverkas.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Så där – middagen är avklarad och stödplåten är tillverkad. Det blev sista arbetet för idag. Det blir ingen svetsning ikväll för då får jag sitta brandvakt halva natten.
Projekt Bel Air till Ånnaboda - 2 dagar kvar
Go’natt chevan – vi syns i morgon!
Två dagar kvar till Ånnaboda…
Rulla till toppen