Flink i garaget

Nja, det är inte jag som är särskilt Flink utan motor nummer 15 till supplementet till Stora Tvåtaktsboken – en Flink påhängsmotor, eller ”Fahrrad Hilfsmotor” som det står på svänghjulskåpan. De är ganska roliga dessa påhängsmotorer. De här ”däcknötarna”, som bara har en drivrulle som ska ligga mot cykeldäcket, består egentligen bara av en vevaxel, en lå-å-å-å-ång vevaxel. I ena änden finns en vevskiva och i den andra ett svänghjul. Mitt emellan dessa sitter en drivrulle – det är allt.

Less is more!

Jim

Flink i garaget
Flink Fahrrad Hilfsmotor – eller påhängare som vi säger i Sverige. Motorerna som gjorde oss rejält motorburna på tidigt 50-tal.
Flink i garaget
En lå-å-å-ång vevaxel är egentligen hela motorn – fast den var ändå rätt knepig att få isär. Man måste kika noga för att hitta eventuella skarvar mellan delarna innan man bryter sönder något. Det blev även en stund vid svarven för att tillverka en avdragare till motorns ena gavel.
Rulla till toppen