Tappat en skruv?

Häromdagen åkte jag till Västerås med med trogna Duett. Denna bil har varit ett under av pålitlighet under alla år jag haft den och ”haverierna” har varit av den lindrigare sorten. En vibration i bakre regionerna visade sig vara ett slitet knutkors. En gång stannade Drutten, som vi kallar den, plötsligt. Det var oxid i en av kabelskorna på tändspolen. Vindrutetorkarna krånglade en period. Felet var en säkring som hade frätts sönder av oxid.

Men åter till västeråstrippen. Drutten spann som en katt (nåja…) och färden till Västerås gick som den bör – alltså utan mankemang. Fast på hemresan hände något. Jag svängde av vid ett shoppingcenter och när jag rullade in på parkeringen hördes ett periodiskt brummande under huven. Tänkte inte mer på det och när jag handlat färdigt bar det iväg ut på motorvägen igen. Ljudet återkom, men tonade bort när man låg runt 100 km/t.

På småvägarna vid Skokloster kom ljudet tillbaka och efter några kilometer började det även att tjuta om fläktremmen. Jag stannade vid en busshållplats och lyfte på huven. Fläktremmen såg okej ut, men generatorn satt något löst. Eftersom jag är lite lat och dessutom inte vill stå och skruva vid vägkanten stängde jag huven och körde vidare de få mil som återstod innan jag var hemma. För att få tyst på remmen slog jag av lyset och körde med parkeringsljuset så att generatorn inte skulle belasta remmen så mycket. Farten begränsades till max 80 km/t.

Väl hemma kunde jag konstatera att generatorn i princip hade lossnat. Den stora 1/2″-skruven som generatorn sitter med i blocket hade försvunnit vilket innebar att hela generatorn endast hängde i spännstaget. En ny skruv monterades tillsammans med en rejäl låsbricka och därmed var det hittills värsta haveriet fixat!

Jim

Rulla till toppen