Hårdtest i värmen

Ny tändspole levererad. Det tackar man för!

Hårdtest i värmen

Publicerad

Gårdagens planerade reportageresa med Projekt Saab 95 blev ett hårdtest i värmen. Men…

På lördag är det dags för Ånnaboda Classic Motor och då ska givetvis vårt Projekt Saab 95 vara på plats. Efter Ånnaboda kommer Saaben att flytta från Småland till Stockholm och vara redaktionsbil på heltid.

I går var en reportageresa inplanerad och med tanke på vädret passade det utmärkt då det även kunde bli ett hårdtest i värmen för bilen innan den lämnas vidare till Björn och Thomas.

Den nya termostaten höll måttet och trots att temperaturen stundtals låg över 25 grader i skuggan hade bilen ingen tendens till att bli mer än normalvarm, inte ens i uppförsluten på Småländska höglandet.

Bilen gick som den skulle och inte ont anande svängde jag in på macken i Boxholm för att köpa en kall dricka och lite tvåtaktsolja.

I med ettan och så iväg och allt gick bra de första fem metrarna. Sedan dör motorn. Ett nytt startförsök utan resultat.

Bilen backas in i parkeringsfickan igen med hjälp av startmotorn. Upp med huven men inga uppenbara fel syns. Det kommer bensin som det ska och ett av de mer uppenbara felen borde därför vara ånglås. Förgasaren blåstes ur, stiften plockades bort och motorn drogs runt några varv på startmotorn.

I med stiften men fortfarande inget liv. Ut med ett stift igen och ny kontroll.

– Tji gnista!, skulle man kanske sagt i en gammal film.

Felsökningen gick vidare och snart konstaterade jag att tändspolen var död. Ja, det är en av de saker som inte bytts på bilen då spolen tidigare fungerat bra. Nu tog förmodligen värmen livet av den, kanske tillsammans med att motortemperaturen stiger just efter att motorn stannats.

En koll på macken visade att de hade både korv, glass, dricka, bullar, kaffe, metspön, flöten, wobblers, ja till och med metmask. Tändspolar? Icke.

Ett samtal till den lokala biltillbehörsaffären gav samma resultat. Nej tändspolar hade de inte på lager. Ville jag beställa och få den redan i morgon eftermiddag? Nej tack, så länge hade jag inte tänkt stå där.

Försökte nå en vän som bor i trakterna, men fick tyvärr inget svar.

En brilliant idé dyker upp. Sist jag var i syrrans garage såg jag en ny tändspole som hon köpt till sin bil. En snabb signal visar att hon har den kvar och att det inte var några problem för henne att åka de 22 milen tur och retur till Boxholm.

Några timmar senare är Projekt Saab 95 på rull igen, men själva reportageresan blev inställd. Den får bli av senare i veckan istället.

Vi ses i Ånnaboda i helgen!

Robert Gustavsson

Inte så branta men desto längre backar fick Saaben att bekänna färg.

Inte så branta men desto längre backar fick Saaben att bekänna färg.

Mugghållare a la 1965.

Mugghållare a la 1965.

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Plusjord på Lincoln?

1 kommentar

B-O: Enligt det här så är det minus...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842