Där satt den!

Acetontvätt, upprugging av belägg och noggrann justering hade nästan ingen effekt - nu blev det svarvning av bromstrumma!

Där satt den!

Publicerad

Äntligen! Efter ett antal försök så gick äntligen chevan igenom besiktningen - med glans, dessutom. Vid den första kontrollbesiktningen var allt bra utom bakbromsarna där det var drygt 50 procents skillnad i bromsverkan mellan höger och vänster sida . Max tillåten skillnad är 30 procent.

Efter en första åtgärd med justering, acetontvätt och putsning/uppruggning av både trumma och bromsbackar sjönk differensen till 39 procent - alltså 9 för mycket. Hm... Jag har aldrig haft några större problem med trumbromsar på andra bilar och dessutom var frambromsarna på chevan så bra att man bara såg ena visaren på bromsprovaren. Då ska väl bakbromsarna gå att få till.

Nu blev det större åtgärder. Jag lånade en kompis bromstrummesvarv och svarvade rent trumman som var ganska ful i slitytan. Nya backar var inköpta, men då dessa hade kortare belägg än de befintliga väntade jag med att använda dessa. De "gamla" (ca 300 mil) backarna såg ju så bra ut och fick ännu en avtorkning med acetontrasan. Dessutom tog jag ner kardanen och bytte den läckande packboxen i lådans strut då det kom lite oljestänk därifrån som av fartvinden virvlade mot bakbromsarna.

Efter justering och provbromsning på grusväg bar det iväg till bilprovningen igen. Nu visade bromsprovaren 37 procents skillnad... Ok - nysvarvad trumma, putsade belägg och noggrann justering sänkte bara skillnaden med ynka 2 procent.

Men innan vi lämnade bromsprovaren bad jag besiktningskillen att dra i handbromsen för att se vad som hände då. Resultatet blev exakt samma och då är ju hjulcylindrarna oskyldiga - det måste vara backarna. Hem igen och på med de nya backarna med kortare belägg. Tillbaka till bilprovningen (ja, den ligger nära) och upp på bromsprovaren igen. Taa-daa! - endast 4 procents differens! Trots den mindre bromsaeran så blev det så jämnt att man återigen bara såg bromsprovarens ena visare (nästan).

Kvar ligger de gamla backarna på arbetsbänken och ser ut som nya. Det fanns inga spår av olja varken på dem eller något annat innanför trumman. Jag trodde ett tag att växellådsoljan hade följt handbromsvajrarna in i bromsarna, men så var det inte. Ska testa med att värma backarna och se om de "svettas" ut någon olja.

Nåja, det blev lite mekande, men på köpet fick jag ju lådan tätad och kardanen målad.

-Jim

Men nu då? Trumman är rensvarvad och ska väl höja bromseffekten rejält - något som visade sig vara fel...

Bort med alla tänkbara orsaker! Oljestänket från den läckande powerglidelådan for ju av fartvinden farligt nära bromsarna och handbromsvajrarna. Ny packbox monterades i ett huj.

När man ändå håller på... Kardanen var rostig och slipades ren. Efter en pensling med svart epoxifärg såg den riktigt trevlig ut - för de som tittar under bilar.

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Första starten på 70 år!

3 kommentarer

Frasse1: Här kan man snacka om första starten https://www.youtube.com/watch?v=6m8PmMQK76s

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842