Demontera kopplingen på Victoria EM 50
7 kommentarer
mekgoran: jomen när du kan den där motorn så kommer intresset att öka mycket , om intresse finnes.
Om en månad, den 27 oktober, tas den sista klassiska Austintaxin i London ur tjänstgöring.
I Classic Motor nr 5 kunde ni läsa om Ronnie Hollingdale som äger och kör den sista klassiska Londontaxin i tjänst i London. Modellen kom redan 1958 och Ronnies taxi, som är från 1997, är en av de sista som tillverkades.
Reglerna säger att en vanlig taxi inte får vara äldre än 15 år, men då Ronnies taxi är konverterad till naturgas fick den en femårig förlängning av tillståndet. I somras ansökte Ronnie om ytterligare fem års förlängning, dels för att den är en av de mest miljövänliga taxibilarna i London tack vare konverteringen, och dels genom att hänvisa till undantagsregeln för historiska/nischade fordon. Den regeln är lite oklar men ett par Asquith har tack vare den regeln godkänts som historiska taxibilar. Dessa Asquith är baserade på Ford Transit men har en kaross som påminner om 1930-talsbilar.
-Tyvärr avslog Transport for London (TFL) min ansökan på båda punkterna. Men jag har inte gett upp hoppet om att få fortsätta köra. Tidigare i veckan lämnade jag in en överklagan och hoppas att TFL förlänger min licens ytterligare fem år, säger Ronnie.
Om de inte godkänner överklagan, upphör det nu gällande tillståndet för Ronnie den 27 oktober i år. Efter det datumet kommer endast den nyare typen av Londontaxi att rulla som riktiga taxibilar i London, de och förstås några äldre Ford Transiter med retrokaross.
Det har varit en del funderingar om hur rottingsoffan till min trehjuliga Lambretta ska monteras i karossen. Svaret kom på vår läsarresa till England!
I vår samling av svensktillverkade mopeder som Crescent och Monark finns nu en österrikisk storsäljare. En Puch Dakota av årsmodell 1975, naturligtvis i dinoblått.
Behöver saker mogna ibland? Tydligen så i fallet med min trehjuliga Lambretta från 1959. Nu är jag igång igen.
Att hitta delar på skroten till en Londontaxi är svårt i Sverige, men det går.
Kom in i diskussionen
Demontera kopplingen på Victoria EM 50
7 kommentarer
mekgoran: jomen när du kan den där motorn så kommer intresset att öka mycket , om intresse finnes.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.