Nya fynd

Nya fynd

Publicerad

Att hitta delar på skroten till en Londontaxi är svårt i Sverige, men det går.

Jimi "Tjorvenmuseet" Essén tipsade mig om en riktigt rostig taxi på Lorenssons bilskrot på Öland. Den var visserligen av fel årsmodell, men eftersom modellen inte ändrats så mycket genom åren spelade det inte så stor roll.

Det blev en hel låda med smådelar innan jag var färdig, inget märkvärdigt, men saker som kanske kommer till nytta någon dag. Det bästa fyndet var dock inte någon egentlig bildel. Nej, det var reklamskyltarna som alltid sitter på de bakvända extrastolarna i en Londontaxi. Reklamen i sig kanske inte är så vacker, jag tror inte att Barclays Bank någonsin haft snygg reklam, men det spelar ingen roll. Det är viktigare att det är rätt typ av reklam och från rätt tidsperiod.

Nu har jag inte bara fyndat begagnade delar. Det har även blivit en del nya från England. Ett NOS nackstöd till förarstolen har ersatt det gamla och för att inte det ska bli slitet i förtid har jag även monterat ett överdrag som uppmanar passagerarna att ha bältet på sig och inte äta eller dricka i bilen, och som även upplyser dem om att det är en miljövänlig bil som får köra i Londons så kallade Low Emission Zones (LEZ). Jodå, utseendet till trots har taxin både katalysatorrening, och ett extra Van Aaken avgasreningssystem monterat.

Robert Gustavsson

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01