Snart på tre hjul?

Snart på tre hjul?

Publicerad

Behöver saker mogna ibland? Tydligen så i fallet med min trehjuliga Lambretta från 1959. Nu är jag igång igen.

Ja, ifjol ungefär vid den här tiden, var trehjulingen , Lambretta 150 FDC Giardinetta från 1959, tillbaka från lackeraren. Gott så, men tiden gick och lite andra saker pockade på uppmärksamhet. Sedan började jag köpa racercyklar, Crescent och Monark. Sådana där utan motor om ni vet vad det där.

Nu efter nyår och framför allt när det börjar bli lite takdropp och ljust på morgonen och inte kolsvart när man kommer hem på kvällen så har lusten och orken infunnit sig.

Motorn är klar, bakaxeln likaså. Förarsitsen omklädd och armstöden för passagerarna omkromade. Nästan alla aluminiumlister putsade och polerade. Och så blev huvudbromscylindern renoverad efter en lååång jakt på en tätning.

Nu börjar det roliga!

Inte omöjligt att den dyker upp på Classic Motor Marknadi i ABB Arena, Västerås, den 24 mars.

Glad chefredaktör med framstänkan monterad!

Clipsen som håller den yttre lyktringen är på väg från England.

Aluminiumlisten passade inte på andra sidan, ganska mycket handbyggt!

Det var Ghia som byggde bakdelen till Giardinetta.

Å ena sidan, i fyndläget...

...å andra sidan, på hjul efter lackering. Detta är originalkulören från fabrik.

Huvudbromscylindern som dröjde. Till sist lyckades Lasse Ehrnström kirrade biffen! (Ja, jag har klippt mig sedan bilden togs).

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842