4 kommentarer
Gunnar E: Vad kör du på för bränsle? Vanlig oljeblandad 95 oktan, eller vad som brukar kallas för "Aspen". //GE
Behöver saker mogna ibland? Tydligen så i fallet med min trehjuliga Lambretta från 1959. Nu är jag igång igen.
Ja, ifjol ungefär vid den här tiden, var trehjulingen , Lambretta 150 FDC Giardinetta från 1959, tillbaka från lackeraren. Gott så, men tiden gick och lite andra saker pockade på uppmärksamhet. Sedan började jag köpa racercyklar, Crescent och Monark. Sådana där utan motor om ni vet vad det där.
Nu efter nyår och framför allt när det börjar bli lite takdropp och ljust på morgonen och inte kolsvart när man kommer hem på kvällen så har lusten och orken infunnit sig.
Motorn är klar, bakaxeln likaså. Förarsitsen omklädd och armstöden för passagerarna omkromade. Nästan alla aluminiumlister putsade och polerade. Och så blev huvudbromscylindern renoverad efter en lååång jakt på en tätning.
Nu börjar det roliga!
Inte omöjligt att den dyker upp på Classic Motor Marknadi i ABB Arena, Västerås, den 24 mars.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon. Robert Gustavsson har hittat dolda tillgångar i en MG 1100 eller Panda.
Inte det piggaste man kan köra på - 0,8 hästkrafter!
Nej, det här är inte en ny bok från författarna Enid Blyton eller Sivar Ahlrud - utan det rör sig om en mystisk glödlampa som dök upp igår
Jag hävdar att vår Crescent 2000 fortfarande har originallack eller ska vi säga spår av det i alla fall.
Häromdagen blev det ju en 6-milatur i regn med Zündappen. Nu när den torkat ser man hur mycket smuts det blav - särskilt på ljuddämpare och avgasrör.
Min senaste renovering, en Zündapp KS 50, var nästan inkörd när jag läste av vägmätaren idag. Bara 2,3 mil kvar - det är ju snart fixat!
Idag var jag och min kompis Torsten på mopedfika i skogarna runt Uppsala.
Idag var chefredaktör Anders Nordner och jag till vår fotograf Mats Olofsson för att fotografera tre av mopederna som ska vara med i kommande mopedalbumet.
Classic Motors projektmoped - en guldfärgad Puch Dakota - har faktiskt hunnit rulla över 30 mil.
Ikväll tog jag en provtur på min Crescent E-Type efter att ha ägnat några timmar åt växeljustering och lite service.
Ni som läst min spalt i tidningen Classic Motor vet att jag håller på med att skruva ihop en budgetmoped.
Det har varit en del funderingar om hur rottingsoffan till min trehjuliga Lambretta ska monteras i karossen. Svaret kom på vår läsarresa till England!
Kom in i diskussionen
4 kommentarer
Gunnar E: Vad kör du på för bränsle? Vanlig oljeblandad 95 oktan, eller vad som brukar kallas för "Aspen". //GE
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Ja, även om du har Jim som idol så blev det bättre efter klippningen!
Hej. Frisyren kallades på 60 talet, "Barberarstrejk". Roland.
Hustrun tycker också att det blev bättre.
Riktigt frän Lambretta. Finns det några fler i Sverige?
Jorå, bl.a en Lambro 500ML, en av de sista trehjulingarna som tillverkades av Innocenti.
Den är från 1971 och hemfördes från England för ett antal år sedan. Skickar en bild separat som togs i Newcastle alldeles innan ombordkörning på en av de sista båtarna innan DFDS la ner Göteborg-Newcastle-linjen. / Bo Martin
Ska bli spännande att se den bilden, Bo Martin.