Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Vilken helg! Mopedernas Woodstock fyllde luften med blårök och 2-takts knatter från torsdag till söndag, men nu är mopederna och jag hemma igen. I år tog vi tog med tre mopeder. En 1250 CS även kallad haschmoppen, Monas tvåväxlade Compact 1248 (i mitten) och reservmopeden Monark 1273 (Stockholmarn).
Reservmoppen fick följa med på grund av att jag ännu inte hunnit testköra haschmoppen efter en mindre översyn och renovering och det var nära att Stockholmaren blev helgens huvudmoped.
Haschmoppen fick bland annat genomgå en bensintransfusion med Jim Lundberg som huvudmekaniker för att felsöka varför den gick så fett och flödade, vilket senare visade sig vara ett klantigt misstag av mig. Jag hade aldrig kontrollerat att det var rätt munstycke. Det visade sig att förgasaren hade ett Puchmunstycke som är 5 mm kortare än det som passar Sachsens Bingförgasare. Ibland missar man de allra lättaste felen och tänker för komplicerat.
Några marknadsfynd blev det också på Mopedernas Woodstock. Tre Bingförgasare (alltid bra att ha), en original växelkabel till Raket med fotväxelkonvertering, gummidamasker till F50, framgaffelkoppar till Husqvarna Silverpil och så en soppaslang för att kunna genomföra bensintranfusionen mellan Compacten och Haschmoppen.
För er som undrar, Haschmoppen gick som en dröm sen!
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon. Robert Gustavsson har hittat dolda tillgångar i en MG 1100 eller Panda.
Inte det piggaste man kan köra på - 0,8 hästkrafter!
Nej, det här är inte en ny bok från författarna Enid Blyton eller Sivar Ahlrud - utan det rör sig om en mystisk glödlampa som dök upp igår
Jag hävdar att vår Crescent 2000 fortfarande har originallack eller ska vi säga spår av det i alla fall.
Häromdagen blev det ju en 6-milatur i regn med Zündappen. Nu när den torkat ser man hur mycket smuts det blav - särskilt på ljuddämpare och avgasrör.
Min senaste renovering, en Zündapp KS 50, var nästan inkörd när jag läste av vägmätaren idag. Bara 2,3 mil kvar - det är ju snart fixat!
Idag var jag och min kompis Torsten på mopedfika i skogarna runt Uppsala.
Idag var chefredaktör Anders Nordner och jag till vår fotograf Mats Olofsson för att fotografera tre av mopederna som ska vara med i kommande mopedalbumet.
Classic Motors projektmoped - en guldfärgad Puch Dakota - har faktiskt hunnit rulla över 30 mil.
Ikväll tog jag en provtur på min Crescent E-Type efter att ha ägnat några timmar åt växeljustering och lite service.
Ni som läst min spalt i tidningen Classic Motor vet att jag håller på med att skruva ihop en budgetmoped.
Det har varit en del funderingar om hur rottingsoffan till min trehjuliga Lambretta ska monteras i karossen. Svaret kom på vår läsarresa till England!
Kom in i diskussionen
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Och så fick vi koka bensinslang - premiär!
Mona är en hejare på att koka slang.
Slang, med eller utan halka? Men kanske med sidovagn?
He-he! Saken är den att den slang som vi använde vid "transfusionen" var för liten i hålet. Men ett dopp i välkokt vatten mjukade upp den så den gick på förgasare och bensinkran.