Åter på Raketbasen efter Mopedernas Woodstock

Åter på Raketbasen efter Mopedernas Woodstock

Publicerad

Vilken helg! Mopedernas Woodstock fyllde luften med blårök och 2-takts knatter från torsdag till söndag, men nu är mopederna och jag hemma igen. I år tog vi tog med tre mopeder. En 1250 CS även kallad haschmoppen, Monas tvåväxlade Compact 1248 (i mitten) och reservmopeden Monark 1273 (Stockholmarn).

Reservmoppen fick följa med på grund av att jag ännu inte hunnit testköra haschmoppen efter en mindre översyn och renovering och det var nära att Stockholmaren blev helgens huvudmoped.

Haschmoppen fick bland annat genomgå en bensintransfusion med Jim Lundberg som huvudmekaniker för att felsöka varför den gick så fett och flödade, vilket senare visade sig vara ett klantigt misstag av mig. Jag hade aldrig kontrollerat att det var rätt munstycke. Det visade sig att förgasaren hade ett Puchmunstycke som är 5 mm kortare än det som passar Sachsens Bingförgasare. Ibland missar man de allra lättaste felen och tänker för komplicerat.

Några marknadsfynd blev det också på Mopedernas Woodstock. Tre Bingförgasare (alltid bra att ha), en original växelkabel till Raket med fotväxelkonvertering, gummidamasker till F50, framgaffelkoppar till Husqvarna Silverpil och så en soppaslang för att kunna genomföra bensintranfusionen mellan Compacten och Haschmoppen.

För er som undrar, Haschmoppen gick som en dröm sen!

Marknadsfynd på Mopedernas Woodstock

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842