Fredagsfilmen: Motorcykel med sidobåt
4 kommentarer
straighteight: Hade nog varit viktigare med flytväst istället för stövlar....
Ni som läst min spalt i tidningen Classic Motor vet att jag håller på med att skruva ihop en budgetmoped.
Det vill säga en moped med så liten budget som möjligt. Valet av moped föll på ett objekt jag köpte för några år sedan, en Monark Super Sport från 1963. Inköpspriset var 900 kr, men då följde det med lite prylar till andra mopedmodeller.
Eftersom jag har en hel del delar hemma är det lite svårt att räkna ut exakta kostnaden då jag ibland både glömt inköpspriset, men också köpt delen för så pass många år sedan att prisbilden inte längre är aktuell. I dessa fall får jag räkna på dagens värde eller prisbild. Allra mest gör jag detta för att det är skoj och en till körklar moppe i samlingen är väl aldrig fel.
Josefine Andersson
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon. Robert Gustavsson har hittat dolda tillgångar i en MG 1100 eller Panda.
Inte det piggaste man kan köra på - 0,8 hästkrafter!
Nej, det här är inte en ny bok från författarna Enid Blyton eller Sivar Ahlrud - utan det rör sig om en mystisk glödlampa som dök upp igår
Jag hävdar att vår Crescent 2000 fortfarande har originallack eller ska vi säga spår av det i alla fall.
Häromdagen blev det ju en 6-milatur i regn med Zündappen. Nu när den torkat ser man hur mycket smuts det blav - särskilt på ljuddämpare och avgasrör.
Min senaste renovering, en Zündapp KS 50, var nästan inkörd när jag läste av vägmätaren idag. Bara 2,3 mil kvar - det är ju snart fixat!
Idag var jag och min kompis Torsten på mopedfika i skogarna runt Uppsala.
Idag var chefredaktör Anders Nordner och jag till vår fotograf Mats Olofsson för att fotografera tre av mopederna som ska vara med i kommande mopedalbumet.
Classic Motors projektmoped - en guldfärgad Puch Dakota - har faktiskt hunnit rulla över 30 mil.
Ikväll tog jag en provtur på min Crescent E-Type efter att ha ägnat några timmar åt växeljustering och lite service.
Det har varit en del funderingar om hur rottingsoffan till min trehjuliga Lambretta ska monteras i karossen. Svaret kom på vår läsarresa till England!
Kom in i diskussionen
Fredagsfilmen: Motorcykel med sidobåt
4 kommentarer
straighteight: Hade nog varit viktigare med flytväst istället för stövlar....
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Det här ska bli kul att följa. En moped ska inte behöva kosta en förmögenhet. Jag har lika roligt på en moppe för en femhundring!
Vad blir det för motor?
Det lutar mot treväxlad Flintamotor. Har en fin sådan på hyllan som jag bytt till mig.
Najs!
Flintamotor, är dom sedan stenåldern?
Det är en extremt gammal motor som gnistrar om man gnider den mot en stålbit.
Då måste det vara lätt att få tändningen att fungera.
jim kan du fixa en åkbar moppe för 500 kr
så får du 100 kr .helst fotväxel...
Uffe: Man får stenkoll på tändläget!
Göran: Duger det inte med en gratis enpetare?
En 500-kronors moped är möjligt om man får moppen och det inte krävs så mycket fix. Men det är inte ofta det händer en i livet.
det minsta jag betalt är 10 kr, en grön mustang med zundapp motor, gubben sade att han inte
sålde mopeden för pengar så gav han lillebror
5 kr, bara att gå hem med åbäket 4 km det
var sommaren 1968, sedan köpes en komplett
zundapp ks 50 1962 års för 55 kr. pengarna
kom från konfirmation,tror det var gud som bestämde det köpet,, nåväl, det var dom
billigaste mopparna, sedan har man fått ett
par stycken, men det är en annan historia..
jim , en enpetare är så svårt att åka mad
framhjulet uppe i luften så det blir inget
med det, om det inte gäller en speedway cykel
förstårs...det står en 70-talare i ett garage
2 km från mig, en klassisk 2 vent jawa får
se hur det blir är så jävla sugen, man får
rysningar av det underbara ljudet..
Jag tror jag gav en femtiolapp för min Victoria Luxus från 1959, men jag är rätt säker på att jag gav en femtiolapp för en ruskigt risig Crecent 1209 som ersättare för min stulna E-Type. Nu pratar vi förstås mitten av 70-talet i dessa fall.
Fast 50 spänn 1975 motsvarar bara ynka 284 spänn idag 2020 mätt med konsumentprisindex. Att köpa en moppe idag för 284 spänn känns lite främmande...
hej ,man kan säga att priserna rusat rakt-
uppåt, tycker att det blivit lita prispanik
om någon förstår,en kromad zundapp tank som
har bucklor i kromet 5000 kr, man börjar
undra hur det står till ibland...
Jag fick min Rexoped topper -54 gratis o hemkörd i slutet på -80, han som kom med den hade sett att jag hade en likadan Victoria motor och tyckte att jag behövde en i reserv till mina projekt. Det blev min första moped, sen krockade den och den blev såld och ståendes tills den dagen jag fick den nyrenoverad i 30 års present
Hej Mathias. Det där var en solskenshistoria!
Det kan man verkligen säga,nu har jag åkt i 17 år igen på den
Jag är så gammal så att när jag var ung så skänkte man bort mopeder för att bli av med dom. En Puch Dixie, två Husqvarna Novoletter och en DBS Saxonette har jag fått gratis. Min pappa köpte en NV 11 åt mig för 50:- på 70-talet, det var nog bättre förr
Ju förr desto bättre!
Jag håller på att "snikfixa" en Fram Clipper (vad annars) som jag tänkt få att se hyfsad ut iaf. Tänkte gå igenom hela mopeden så den blir driftsäker och duglig. Ska plocka ihop den från div. delar. Köpte en ram som saknade hjul, tank, motor och skärmar men med en massa andra delar kvar på.

Någon hade penslat den svart färg så jag tog bort det med färgborttagningsmedel men såklart tog ju övrig färg stryk så det blir lite bättring på ram sving och gaffel.
Motorkåpor och tank får bli i sitt slitna orginalskick och så mattar jag ner bättringen så det passar i hop. Sen tänker jag sätta ut den på Tradera för en spänn så man kan få chansen att köpa en (inte vacker) men fullt duglig moped. Alla skall äga en Clipper tycker jag. Och så kan man ju den som köper renovera upp den om man så vill.
Alla kan ju inte köpa Zundappar och usch-Puchar för 20 000-30 000:-
Vh Matte.
sätt ut den för 18000 tusen sen kan
du köpa en fin zundapp ks 50 en blå
1971 toppskick, lätt som en plätt...
Härligt projekt Matte. En fram Clipper står på min önskelista över mopeder.
josefine, det står blågrå clipper ibland en
massa gamla kopparkärl i loge en km från mig,
dottern ville inte ha den på sin 15 års dag
hon är 53 nu, vad kan man bjuda tror du, den
verkar vara helt orginal, jag frågade för
10 år sedan, men pappan skulle renovera den
nu är han 75 år och har inte rört moppen.
tycker inte om att springa och fråga men
får nog ta till det lilla modet man har,..
En påse kräftor!
jim , jag har slutat att tjuvfiska kräftor
det är för jobbigt...
Då får du swisha!
Missat din fråga. Svårt att säga, beror lite på hur välbevarat originalskicket är. Men spontant tänker jag några tusenlappar för en komplett moppe som behöver service eller större renovering.
jag förstår.. några tusenlappar, jag ska
försöka med 800-900 kr fast det bär i mot
lite,har en nsu 250 cc fyrtakt på gång
också som stått i ett isolerat uthus i
55 år, det blir mycket nu att tjata om...
måste komma över den här fråga skräcken...
Nu finns min Clipper ute på Tradera. Om man får göra reklam för sin egen annons...