Man blir lätt lite larvig...

Nej, men usch och fy så det ser ut! Och den nya ljuddämparen som bara gått dryga 50 mil...

Man blir lätt lite larvig...

Publicerad

Häromdagen blev det ju en 6-milatur i regn med Zündappen. Nu när den torkat ser man hur mycket smuts det blav - särskilt på ljuddämpare och avgasrör. Det här är verkligen ett I-landsproblem, men ju blankare moped man har - desto mer störs man av smuts.

Jag är egentligen ingen renoverare utan en reparatör och brukar inte köra runt med blanka fordon. Jag tror att jag har tvättat min gamla Monark Monarped runt fem gånger på 47 års ägande. Senast var det när jag rostskyddsbehandlade skärmarnas insida - då kom högtryckstvätten fram.

Men nu när man har ett par blanka mopeder blir det aningen jobbigare, eller... jo, man kan säga att väder och underlag börjat spela roll. Med Monarpeden har jag, utan att ens fundera, brakat iväg i regn, snö och lera. Med "blankingarna" blir det helt plötsligt aningen svårare att vara spontan i sitt åkande. Blänket har blivit lite av en hämsko.

Nåja - jag kommer förmodligen att vänja mig...

 

Så då! Ren igen. Men kommer alla blanka och nya grejor att hindra mig från att spontanåka? Kommer jag att lyssna på väderprognosen innan jag vågar köra? Ringa en kompis för att höra hur väglaget är? Spå i fiskrens?

Hm... Nä, det hoppas jag verkligen inte.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Brytarlöst tändsystem på flakmoped som tappat gnistan

10 kommentarer

Frasse1: Hej mekgoran jag håller Med, problemet är att dessa kinesiumsystem bara kostar några tior i tillverkningsledet jag skulle gissa att enbart en tysktillverkad boschbrytare eller kondensator är dyrare...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842