Vintermopeden

De grova däcken på min Kreidler fick godkänt i snön. Fast motoreffekten är minst sagt måttlig...

Vintermopeden

Publicerad

Inte det piggaste man kan köra på - 0,8 hästkrafter!

Igår hörde jag ett bekant ljud. En tvåcylidrig fyrtaktsmotor som brummade utanför huset. Givetvis var det kompisen Owe som tagit ut sin rysshoj med sidovagn på en tur i den första snön. "Ryssväder" som Owe uttryckte det. Han for iväg förbi huset och försvann ut på stora vägen med snön yrande runt sig.

Hm... Jag har ju valt ut min Kreidler K50 som årets vintermoped. Men jag har ju inte testat den i snö ännu så idag var det min tur. Kreidlern har grovmönstrade däck men som samtidigt är rätt släta på mitten för minimalt rullmotstånd. Efter en kort tur, bland annat hem till Owe där jag sprätte upp lite snö utanför hans hus, bar det iväg på en kort provtur för att testa greppet.

Nu är denna Kreidler inte det piggaste man kan köra på. 0,8 hästkrafter samt kolvringar som bara gått åtta mil ger inga problem med att behålla greppet på bakhjulet. Men den blir piggare för varje mil man kör vilket betyder att kolvringarna så sakteliga sliter in sig i det hårdförkromade loppet. Testade istället väggreppet genom att bromsa vilket gav de grovmönstrade däcken godkänt.

Häromdagen fick jag några svartvita bilder i mejlen. Det var bilder från vår moppeperiod från 1970-talet där kompisen Anders, tack och lov, tog fram en kamera då och då och förevigade våra tonårseskapader. Varför fotograferade man inte mer under tonåren?

På en av bilderna som kom syns min första E-Type - den som blev stulen 1977. Själv så har jag bara tre, fyra bilder på den mopeden, men när Anders bild dök upp så blev det lite av en aha-upplevelse. Att det satt ett crossdäck baktill kommer jag ihåg - men att mina stötdämpare från min Victoria Luxus också satt på hade jag glömt - samt den lilla cylindern från den fläktkylda motorn. Roligt att se!

Jim Lundberg

 

Apropå grova däck. Så här kunde det se ut i Stockholmsförorten Trångsund en vacker dag 1976 eller 1977. I förgrunden står min dåvarande E-Type med crossbakdäck, Victoriastötdämpare och lilla Sachscylindern. Från vänster syns (under fällen) Anders E-Type, sedan baklyset på Jonas Zündapp KS 50 som står bakom betongväggen. Nästa moppe är Jannes Zündapp KS 50 (76:a med kromad bakskärm) och längst till höger står Pers Puch Dakota - också den med en rejäl fäll på limpan.

I öppningen framför den buckliga dörren står Mats och vinkar (?). Vad Per pysslar med syns inte - kan det varit Dakotans tankmatta som hamnat på sniskan?

Fotnot: Ni som läst vårat senaste mopedalbum (Finns i vår shop: https://www.dintidning.se/classicmotorshop - du hittar knappen uppe till höger) kanske läste om en Zündapp KS 50 som höll på att bli grillad över en avloppsbrunn, full med lösningsmedel?

Nåväl - det var Jannes KS 50 som höll på att bli grillad och brunnen syns i högra hörnet på bilden.

Foto: Anders Eiserhall.

Året är nu 2020. Vi är tillbaka! Samma plats som ovan fast drygt fyra decennier senare. Parkbänken mot väggen där Per satt och mekade Dakota är borta och öppningen i betongväggen där Mats stod har fått en dörr. Men brunnen är kvar! (skymtas ovanför Compactens framhjul).

On
Off

2 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206