"Husse - du kom väl ihåg att köpa hundmat?" "Hrm...jo...mummel...fast först ska husse köra lite moped."
Hundgöra
Publicerad 2021-01-29 18:31
Idag var jag in till "byn" för att hämta ekrar och fälgbana till "Projekt Victoria Luxus". På samma gång var det planerat att köpa torrfoder till en hungrig hund. I all iver över att få de efterlängtade delarna till mopeden så glömdes hundmaten helt bort.
Nåja, vi har vår lokala hundmatsförsäljare på några få kilometers avstånd så detta var ett utmärkt tillfälle att testa årets vintermoped, en Kreidler K50 från 1954, på våra moddiga vägar. Kreidlern har hyfsat grovnabbade däck, monterade av förra ägaren, och nu skulle de testas i skarpt läge.
Jodå, däcken fungerade på underlaget som bestod av ett antal centimeter lös och packad snö. Några oväntade sladdar blev det då vägen var hyfsat spårig vilket är lite läskigt när man möter bilar. Nåja, vad gör man inte för människans bästa vän. Dessutom är det barnsligt roligt att köra moped - oavsett årstid!
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Tänk här uppe i norr sladdade vi omkring med våra mopeder med samma däck året om utan att fundera särskilt mycket över det. Här tänkte man inte på vinter eller sommarmoped. Ibland var det sommar ibland var det vinter. Var det kallt klädde man sig bara lite mer. Var det halkigt höll man bara i sig lite mer.
-
#2
Hej Kurth! Det var samma här nere i "södern" (södra Stockholm). Samma däck året om. Den här moppen är faktiskt den första som jag ägt som har grova däck - undantaget min E-Type på 70-talet som hade ett crossdäck bak en kort period (sen stals den...)
En period körde jag moped till bussen för att ta mig till jobbet. Moppen var en Crescent Skoterett med 10 tumshjul. Gjorde tabben att hänga på moderna EU-moppedäck som nästan ser ut som slicks.
Gick inte bra på vintern - kunde bli hängande på underredet med spinnande bakhjul 
-
#3
Hej Jim, jag hoppas att ingen tog det som kritik mot er längre söderut, det var bara som det var, man tänkte inte så mycket på sommar eller vinter man bara anpassade sig efter väderlaget för framåt skuulle man oavsett väderlaget. Var det riktigt kallt , -20 grader eller mer, packade man bara låren (benen) med Norra Västerbotten (Dagstidning för er som inte vet) och körde vidare. Det var aldrig för kallt för att köra moped.
-
#4
Hej igen! Nä, så lättkränkt får man inte vara
Min morfar åkte moped till jobbet året runt i 13 år och han gick efter devisen: "Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder" 
-
#5
Var nog lite trött igår kväll, väglaget blev väderlaget, väderläget blev också väderlaget.
Jag får skylla på datorn,snön eller kylan.
-
#6
Såg det inte ens!
-
#7
Veteranmopeder och saltad snömodd är en dålig kombination! Kromning på nytillverkade fälgar eller avgassystem är nästan säkert inte bättre än va dom var original heller. Undviker ni körning i snömodd?
-
#8
Inte hade man nå specialdäck när man va 15, åren runt 1997 snurrade jag runt med min Monark 68a stockholmare som då hade originaldäcken kvar, man tyckte ju det va kul när det slirade.
det saltades inte här på den tiden så mopeden är lika fin fortfarande orenoverat bruksskick, tog faktiskt ut det förra sommaren för första gången på 17år.
-
#9
Hej Håkan. Jag har intrycket av att kromet många gånger är sämre idag - givetvis beroende på vem som kromat. Vägsalt är inte snällt, men om man har möjlighet att spola av moppen t.ex. i garaget efter en åktur så brukar det gå bra.
Kreidlern ovan har dock lackade fälgar och silverlackat avgassystem 
Tänk här uppe i norr sladdade vi omkring med våra mopeder med samma däck året om utan att fundera särskilt mycket över det. Här tänkte man inte på vinter eller sommarmoped. Ibland var det sommar ibland var det vinter. Var det kallt klädde man sig bara lite mer. Var det halkigt höll man bara i sig lite mer.
Hej Kurth! Det var samma här nere i "södern" (södra Stockholm). Samma däck året om. Den här moppen är faktiskt den första som jag ägt som har grova däck - undantaget min E-Type på 70-talet som hade ett crossdäck bak en kort period (sen stals den...)

En period körde jag moped till bussen för att ta mig till jobbet. Moppen var en Crescent Skoterett med 10 tumshjul. Gjorde tabben att hänga på moderna EU-moppedäck som nästan ser ut som slicks.
Gick inte bra på vintern - kunde bli hängande på underredet med spinnande bakhjul
Hej Jim, jag hoppas att ingen tog det som kritik mot er längre söderut, det var bara som det var, man tänkte inte så mycket på sommar eller vinter man bara anpassade sig efter väderlaget för framåt skuulle man oavsett väderlaget. Var det riktigt kallt , -20 grader eller mer, packade man bara låren (benen) med Norra Västerbotten (Dagstidning för er som inte vet) och körde vidare. Det var aldrig för kallt för att köra moped.
Hej igen! Nä, så lättkränkt får man inte vara

Min morfar åkte moped till jobbet året runt i 13 år och han gick efter devisen: "Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder"
Var nog lite trött igår kväll, väglaget blev väderlaget, väderläget blev också väderlaget.
Jag får skylla på datorn,snön eller kylan.
Såg det inte ens!
Veteranmopeder och saltad snömodd är en dålig kombination! Kromning på nytillverkade fälgar eller avgassystem är nästan säkert inte bättre än va dom var original heller. Undviker ni körning i snömodd?
Inte hade man nå specialdäck när man va 15, åren runt 1997 snurrade jag runt med min Monark 68a stockholmare som då hade originaldäcken kvar, man tyckte ju det va kul när det slirade.
det saltades inte här på den tiden så mopeden är lika fin fortfarande orenoverat bruksskick, tog faktiskt ut det förra sommaren för första gången på 17år.
Hej Håkan. Jag har intrycket av att kromet många gånger är sämre idag - givetvis beroende på vem som kromat. Vägsalt är inte snällt, men om man har möjlighet att spola av moppen t.ex. i garaget efter en åktur så brukar det gå bra.

Kreidlern ovan har dock lackade fälgar och silverlackat avgassystem