Projekt Victoria Luxus - del 4

Då var det dags för bromsarna. Bromsbeläggen ser ut att vara i bra skick med mycket material kvar. Men hur är det med friktionen? Gamla bromsbelägg kan vara riktigt "hala" så vi ger dessa en chans och provbromsar under säkra former första gången.

Projekt Victoria Luxus - del 4

Publicerad

Då var det dags för bromsarna. Dessa såg ut att vara i bra skick, men vi får väl se hur mycket friktion det är kvar i 62 år gamla belägg. Fast vi ska ge dem en chans! Om det visar sig att de blivit hala så får det bli nya belägg på backarna. Här ska man även kolla slitaget på själva bromsmekanismen och då inte bara på excentern som tvingar isär backarna när man bromsar, utan även hålet i skölden för excenterns axel. Är det glappt här kan det smälla och knäppa varje gång man bromsar.

Det börjar även dra ihop sig till att bygga upp hjulen igen. En bättre begagnad fälg hade jag liggande och en ny är beställd - till en Puch Florida! Även ekrar är på ingång - till en DKW. Victorians samtliga ekrar ska vara 210 mm långa och 2,6 mm tjocka nere vid böjen. DKW-ekrarna är 211 mm långa vilket bör fungera.

Det vet vi i del 5!

PS: Ambitionen är att lägga ut dessa avsnitt på tisdagar, torsdagar och söndagar med reservation för att det kan dyka upp förhinder på grund av sena leveranser av delar eller liknande. Fast det finns nog alltid något att visa upp - framgång eller bakslag.

Beläggen är tjocka och ser inte glaserade ut så vi ger dem en chans. Först ruggar vi upp ytan med ett fint (korn 240 - 400) slippapper.

Men i så här gamla belägg är det garanterat asbest så på med andningsskydd och ta hand om dammet med en fuktad trasa.

Avslutningsvis så tvättar man beläggens yta med bromsrengöring, typ "Bräkleen". Har man inte något sådant i hyllan så tar man rödsprit eller aceton.

Victorias bromsarmar sitter på koniska splines och kan sitta rätt hårt. En tvåarmad avdragare löser problemet. Men notera armens läge på excenterns axel innan.

Du kommer annars att ställas inför många olika placeringar av armen när det ska ihop. Tappar du bort dig helt så får du stoppa i skölden i trumman, komplett med backarna, och tillfälligt skjuta på armen på axeln.

Dra sedan i armen tills det tar stopp (=bromsning). Sitter armen rätt ska den nu stå cirka 90 grader relativt bromsvajern (eller staget) - gärna lite mindre än 90 grader.

Både excenterns axel samt hålet i skölden var i bra skick så här räckte det med rengöring och lite sparsam smörjning. I aluminiumsköldar använder man aluminiumpasta och i övriga tar man kopparpasta.

Även excenterns ytor (som trycker mot backarna) ska få ett tunt lager pasta - samt ankarbulten för backarna i motstående ände.

Innan vi lägger på skölden ska hastighetsmätardrivningen få en klick fett - både drevet här i navet och drevet i skölden.

För att fettet inte ska hamna på bromsarna sitter det en o-ring strax under drevet som tätar mot skölden. Kolla att o-ringen finns!

Då var det dags att justera in hjullagren. Målet är att det ska vara glappfritt utan att det kärvar det allra minsta när man snurrar på hjulet/navet.
Eftersom alla gängor har ett visst spelrum så kommer konan att tryckas in en liten bit mot kulorna när du drar fast bromssköldens mutter.
Man får göra så här: Dra in konan tills det är glappfritt. Lossa den sedan typ ett kvarts varv. Nu kommer det att glappa. Lägg nu på skölden och dra åt dess mutter.
Vrid nu på hjulet/navet som på bilden. Känns det fortfarande glappt får man ta av skölden och dra åt konan en liten aning (några grader) och prova igen.
Går det istället trögt att vrida på hjulet/navet när sköldens mutter dragits så tar man bort skölden igen och denna gång så lossar man på konan en aning (några grader) och testar igen.
Det blir alltså lite pyssligt med att justera in denna typ av lager, men det går oftast rätt fort att få till det.

Ryckutjämnaren har ett spårkullager (SKF 6002) innanför låsringen som vi ska byta ut till ett avtätat dito. Då heter lagret 6002 2RS där "2RS" står för "2 Rubber Seal" alltså två gummitätningar.

En ny fälg är på väg - till en Puch Florida!. Men jag ska använda min begagnade fälg till ena hjulet. Den är fin i kromet men rostig på insidan. Här kom min favoritborste fram igen.

Rosten slipades bort i ett moln av damm. Mina moppar ska fungera länge så här ska det rostskyddas!

Slafs! Här läggs det på rejält med rostskyddsfärg - både nere i monteringsrännan och upp på fälgkanterna där däcket ligger emot.

Men kommer inte färgen att synas på kanterna efter att däcket monterats?

Nä! Innan färgen torkat drar man med en trasa längst ut på kanten så att rostskyddsfärgen bara blir kvar där den inte syns.

I nästa avsnitt ska vi ekra upp hjulen - en salig blandning av fabrikat utlovas!

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206