Ekrarna har anlänt. Nu gäller det att få ihop ekrarna till en DKW med en fälg från en Monark eller Crescent och en fälg till en Puch så att hela klabbet passar på Victorianav. Det måste gå!
Projekt Victoria Luxus - del 5
Publicerad 2021-02-04 06:00
Ibland måste man tänka utanför boxen. Ett sådant tillfälle är när man ska ekra upp gamla hjul. Här blir det en salig blandning av fabrikat som ska passas ihop. Jag hade ju en hyfsat fin fälg från en Monark- eller Crescentmoped (eller något annat fabrikat?). Men den har rätt diameter och bredd - det duger för mig. Jo, den har även 36 hål för ekrarna - precis som Victorian. Och nästan alla svenska mopeder och motorcyklar. Engelska hojar kan däremot ha 40 ekrar i hjulen.
En sak som kan gå fel är att längden på ekrarna inte stämmer. Här finns det lite att spela på men det ser inte så bra ut om ekern är så kort att gängorna syns. Den kan även vara så lång att den sticker ut ur ekernippeln så den kan punktera slangen. Fast i det senare fallet kan man slipa ner änden med ett slipstift så den ligger jäms med nippeln. Efter detta bör man grada av den med en roterande stålborste så änden inte skadar fälgbandet vilket är allt som skyddar slangen.
En annan grej som kan fela är om ekerns korta ände - alltså mellan böjen och skallen - är för kort. Då kan det bli problematiskt om ytterekrarna inte går att vika in mot fälgens hål. På Zündapp KS 50 är det olika längder på böjarna av den anledningen. Är det lite som behövs för att pricka hålet i fälgen kan man ofta böja till ekern så den hittar rätt utan att ligga i spänn. Sådant kan annars leda till ekerbrott i framtiden när man kör.
Då ekrar vi!

Det ser bra ut! DKW-ekrarna har tillräcklig längd utanför böjen så att ytterekrarna (de som sitter utanför ekerflänsen) lätt går att vika in mot sina hål i fälgen.
Skulle ekrarna inte gå ända fram (till den streckade linjen) kan man i lindriga fall böja till dem lite. Huvudsaken är att de inte ligger i spänn när man kör - då kan de gå av i framtiden och det vill du inte.

Eftersom tuschstrecken vi gjorde på ekerflänsen skulle försvinna efter att navet rengjorts drog vi en rits i flänsen (pilen). Då vet vi att här ska det sitta en yttereker och vi vet åt vilket håll den ska peka. Ritsen döljs sedan av ekern. Av detta får vi samtidigt veta åt vilket håll som innerekrarna ska peka vilket då är åt motsatta hållet.

Victorianaven har en stålring som sitter påtryckt vid bromstrumman som kan förhindra att man kan få in ekrarna på den sidan genom hålen i ekerflänsen. Om det krånglar så är det bara att ta en skruvmejsel och försiktigt bryta loss ringen. Den är bara att knacka tillbaka sedan när ekrarna monterats.

Först trär man in alla 36 ekrarna genom sina hål i navet och ställer navet på ett par klossar med fälgen runt sig. Även den ska stå på klossar så att den hamnar ungefär där den ska i förhållande till navet (offset).
Nu tar man de 9 ytterekrarna och reser upp dem likt en lappkåta och tejpar ihop dem där de möts - så är de ur vägen.

Fyra "typer" av hål som upprepas varvet runt. Hål nummer 1 dyker upp igen efter fyra hål - samma med hål 2, 3, & 4. Nu tar vi de nio innerekrarna på denna sida och lägger dem åt det håll de ska sitta vilket är tvärs emot vad vår uppmärkning på utsidan av ekerflänsen visar eftersom den märkningen gällde ytterekrarna. Vi vrider lite på fälgen och hittar snart de hål som pekar mot våra innerekrar (hål nr 1) och vips så har vi 9 bekymmer mindre att tänka på.
Observera att det bara finns fyra (4!) typer av hål i en fälg.
Ett hål som "pekar" framåt/höger
Ett som pekar bakåt/höger.
Ett som pekar framåt/vänster.
Ett som pekar bakåt/vänster.
Det är allt - sen upprepas detta varvet runt. I detta "virrvarr" av ekrar och hål ska man alltså bara ha koll på fyra positioner!

Vi skruvar på nipplarna på dessa nio ekrar, fast bara några varv så vi kan rucka lite på hjulet eftersom vi har 27 ekrar till som ska in i sina hål.

Nu har vi fällt ner "lappkåtan" som bestod av ytterekrarna och stoppat in dessa i de hål som pekar uppåt. Här går det knappt att göra fel eftersom de tomma 18 hålen (låter som golf...) som återstår är riktade ner mot arbetsbänken och inte gärna tar emot ekrar som kommer uppifrån.

Och så vänder vi på steken. Precis som på andra sidan tejpar vi upp ytterekrarna så de är ur vägen. Enligt markeringen på denna sida av ekerflänsen kan vi lätt se åt vilket håll innerekrarna ska peka och även här går det knappast att göra fel. Nu har vi bara två sorts hål kvar - de som pekar med och de som pekar mot rotationsriktningen. Försöker man stoppa i en eker i fel hål får man ofta bruka våld!
Sen blir det barnsligt enkelt: Vi har 9 ekrar och 9 hål kvar.
Frågan är bara: kommer vårat mischmasch av delar att passa ihop nu när det ska riktas upp?

Vi satte upp det första hjulet i en gaffel och kollade offset med linjalen. Jodå - redan nu när nipplarna är lösa och hjulet är hyfsat sladdrigt ligger det redan nära rätt mått.
Nu gäller det att dra åt alla nipplar så mycket att hjulet varken wobblar i sidled och/eller hoppar uppåt/nedåt. Givetvis ska även dess offset bli rätt så mopeden spårar.
En bra början är att dra in samtliga nipplar så att man bara ser en gänga på ekrarna. Sen drar man in dem lika antal varv samtidigt som man hela tiden kollar att fälgen hamnar där den ska.

Det gick! DKW-ekrarna var 1 mm längre än Victorias originalekrar (211 mm istället för 210 mm), men tittar ändå inte ut ur nipplarna och ställer till med punktering. Vi låter Dremeln vila.

Framhjulet är klart och ingen eker behövde slipas av i änden. Det gick precis lika bra med bakhjulet som fick en fälg till Puch Florida.
Vår Victoria har därmed två färdiga hjul som bara väntar på lite gummi.
Fast bakhjulet är inte helt klart. I nästa avsnitt ska vi se över ryckutjämnaren som ju sitter på navet.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Snyggt och imponerande jobb att få 3 omaka fabrikat att passa ihop, kommer bli bra det där.
Är en stor fördel att kunna börja med rund fälgbana också, själv blev det riktning med träklubba innan ekerjusteringen kunde påbörjas
-
#2
Hej! Det glömde jag ta upp - att gamla fälgar kan vara skeva. Fälgen på bilderna var faktiskt lite skev så jag lade den platt på två träklossar och ställde mig (nästan) på mitten.
Men det blev rätt bra. Hjulet slår typ 1,5 mm och det duger bra!
-
#3
Där sätter du fingret på det som jag tycker är det stora problemet med ekring :
Det är svårt att inte "förlora sig i detaljerna", och att inte sträva (och jobba sig på) att få en fälg som är "kastfri", jag skulle inte nöja mig med ett kast på +/- 0.75 mm, trots att jag förstår att ett sådant kast inte märks, samt att även däcket kan bidra med ytterligare lite kast.
-
#4
Hej Erik. En tjejkompis hade en H-D 1200 där bakhjulet kastade mycket på. När man låg bakom henne i motorvägsfart så såg det väldigt illa ut.
Jag frågade henne om hon tyckte det var skakigt och hon fattade inte vad jag menade. Hon kände ingenting. Jag satte upp hennes hjul i en riktgaffel och kom fram till att hjulet slog 9 mm i sidled...
Jag är nöjd med allt under 3 mm - just för att alla fälgar kastar vid svetsskarven. Man ska inte överarbeta 
Snyggt och imponerande jobb att få 3 omaka fabrikat att passa ihop, kommer bli bra det där.
Är en stor fördel att kunna börja med rund fälgbana också, själv blev det riktning med träklubba innan ekerjusteringen kunde påbörjas
Hej! Det glömde jag ta upp - att gamla fälgar kan vara skeva. Fälgen på bilderna var faktiskt lite skev så jag lade den platt på två träklossar och ställde mig (nästan) på mitten.
Men det blev rätt bra. Hjulet slår typ 1,5 mm och det duger bra!
Där sätter du fingret på det som jag tycker är det stora problemet med ekring :
Det är svårt att inte "förlora sig i detaljerna", och att inte sträva (och jobba sig på) att få en fälg som är "kastfri", jag skulle inte nöja mig med ett kast på +/- 0.75 mm, trots att jag förstår att ett sådant kast inte märks, samt att även däcket kan bidra med ytterligare lite kast.
Hej Erik. En tjejkompis hade en H-D 1200 där bakhjulet kastade mycket på. När man låg bakom henne i motorvägsfart så såg det väldigt illa ut.

Jag frågade henne om hon tyckte det var skakigt och hon fattade inte vad jag menade. Hon kände ingenting. Jag satte upp hennes hjul i en riktgaffel och kom fram till att hjulet slog 9 mm i sidled...
Jag är nöjd med allt under 3 mm - just för att alla fälgar kastar vid svetsskarven. Man ska inte överarbeta