Hjulen är klara men en sak återstår att fixa till - ryckutjämnaren i baknavet.
Projekt Victoria Luxus - del 6
Publicerad 2021-02-07 06:00
Victoria Luxus har en ryckutjämnare i baknavet som ska jämna ut de ryck i drivlinan som uppstår när en en kolvmotor levererar kraften på sitt stötvisa sätt. I del 3 tog vi upp hur ryckutjämnaren arbetar och varför den finns. En fiffig grej med denna konstruktion är att om man måste ta bort bakhjulet så sitter kedjan, drevet och ryckutjämnaren kvar i baksvingen - precis som på en Zündapp KS 50.
Nu ska vi fixa till ryckutjämnaren på denna moped!

I bakhjulets nav sticker det ut sex tappar och i plattan innanför kedjedrevet finns det sex hål. Japp - de ska möta varandra - men inte metall mot metall.
Varannan tapp har en bricka som ska hålla kvar en gummibussning på respektive tapp när man tar bort bakhjulet - till exempel om man får punktering.
Enligt reservdelskatalogen ska det bara sitta tre gummibussningar i ryckutjämnaren och troligtvis då på de tre tapparna med brickor. Jag valde dock att ha sex gummibussningar.

Här är ryckutjämnaren isärtagen i sina beståndsdelar. Eftersom den roterar runt samma axel som hjulet har den ett eget lager - ett enradigt spårkullager med beteckningen 6002 (15x32x9 mm). Lagret var i ganska gott skick, men vi kommer att byta det mot ett likadant fast med gummitätningar på sidorna som skyddar mot vatten. Ett sådant lager har samma beteckning (6002) men med tillägget 2RS vilket betyder två gummitätningar (en på var sida).

Här är ordningen på delarna. Från vänster: låsring (SGH 34), täckbricka, axelhylsa. kullager, distanshylsa.

Tapparna i navet ska ju ha varsin gummibussning som absorberar stötarna från kolvens arbete och det ideala vore en gummislang med måtten 14x21 mm (inner/ytter) som man kan skära "skivor" av med en längd på 11 mm. Men jag har 3 mm tjock gummiduk!
Efter lite mätande kom jag fram till att jag skulle skulle ha olika längder på gummiremsorna. De som skulle sitta runt tapparna med sina brickor skulle vara kortare - cirka 54 mm för att sitta tajt. De som skulle ner i hålen gjordes något längre för att sitta stadigt - cirka 57 mm.

Så där. Då var sex gummiremsor med en tjocklek av 3 mm färdigklippta ur min gummiduk. Nu ska de limmas ihop i ändarna till små bussningar med superlim vilket greppar grymt bra i gummi!

De längre remsorna sätter vi i vartannat hål i ryckutjämnaren eftersom de skulle ramla bort om de satt på de bricklösa tapparna i navet om man skulle behöva ta bort hjulet. Eftersom kraften från motorn kommer att gå i tangentens riktning är det vettigt att sätta limskarven i en linje dragen genom hålet och axelcentrum. Alltså rakt utåt eller rakt inåt. På så vis kommer kraften från motorn inte att pressa tapparna mot limskarven.
Jag limmade inte bara ihop ändarna på remsorna utan limmade även fast remsan i hålet. Då ramlar den definitivt inte loss om man tar av hjulet vilket kan vara irriterande om det sker vid vägkanten.

Remsorna runt tapparna bör också placeras med limskarven längs en linje genom tapp och axelcentrum.
Dessutom är dessa remsor lite kortare för att sitta tajt runt tappen. Men hur ska vi limma ändarna?

Så här! En slangklämma fick lite tejp på insidan så att superlimmet inte skulle fästa i den. Vår gummiremsa pluppades in i slangklämman så att det blev en spalt mellan ändarna.
Sen droppar man ner limmet ner i spalten och drar ihop klämman (snabbt) så ändarna trycks hårt mot varandra. Efter bara några sekunder härdar limmet och vår bussning är klar att montera.

Klart. Tre bussningar på navet och tre bussningar i ryckutjämnaren. Kanske hade det räckt med tre totalt? Motorn är ju trots allt bara på 0,8 hästar...
i nästa avsnitt ska vi kasta oss över den bedagade framlampan.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
En händig pojke
-
#2
Tack! Man får improvisera rätt ofta. 
-
#3
Apropå superlim, tipsa mig om ett lim som verkligen gör skäl för namnet. Jag tycker att det ibland kan vara lite si och så med kvaliteten.
-
#4
Hej Kurth. Vad ska du limma för något?
-
#5
En del plaster är ju i princip omöjliga att limma.
men ska man ha superlim så finns det väl bara ett märke eller? Loctite!!!!
Men se upp med bäst före datumet en del blir helt värdelösa om dom lagras för länge.
Har hört nån gång man kan förvara dom i frysen för längre hållbarhet men vet inte om det stämmer.
-
#6
Om det finns sex pluggar för ryckutjämnare, men handboken säger att man bara skall ha tre, kanske de har testat båda alternativen, och kommit fram till att det blir bättre effekt med tre gummiinlägg. Med sex stycken kanske det blir för kompakt och den dämpande effekten uteblir eller blir för lite..? Du kommer att bli varse. Testa båda varianterna så vet du skillnaden.
-
#7
Hej.
Detta är inte ett sånt gummi?
https://www.kjell-berg.no/hjul-/-felg-/-dekk-mm/nav-og-deler/nav-deler-moped/medbringergummi
-
#8
Hej Jim. Mest plaster och gummi, alltså de sorters material som ofta förekommer i fordon.
Kan absolut inget om superlim annat än bästa sättet att limma ihop fingrarna på. Det är jag riktigt bra på !.
-
#9
Jo, fingrar fäster superlim extra bra på
Och gummi. Ska du limma ihop gummi så fungerar i stort sett alla superlim oavsett prisklass. Jag har fastnat för (hepp) ett lim som finns hos Biltema där det följer med en accelerator i sprejform https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000024289
Med acceleratorn kan man få limmet att härda snabbt oavsett spaltbredd och man kan till och med bygga med limmet. En dusch med acceleratorn och limmet "fryser" på sekunden.
När det gäller plast så är det knepigare då det finns så många olika sorters plast. Bäst är att kolla vilken typ av plast man ska limma och därefter Googla efter lämpligt lim
-
#10
Hej Anders. Troligtvis räcker det med tre gummibussningar. Det är ju 50 cc/0,8 Hk det handlar om. Fast om man beställer en sats gummibussningar från Tyskland så kommer det sex stycken/moped.
Får testa om tre ger mjukare gång.
-
#11
Hej Matte. Nej, det är separata gummiringar - precis som de jag limmade ihop av remsorna. Fast det var en intressant sort som du länkade till där alla sex är integrerade - lite som "tårtbitarna" i E-Typens ryckutjämnare.
-
#12
Jim Lundberg skrev:
Hej Matte. Nej, det är separata gummiringar - precis som de jag limmade ihop av remsorna. Fast det var en intressant sort som du länkade till där alla sex är integrerade - lite som "tårtbitarna" i E-Typens ryckutjämnare.
Den jag länkade till är för 120mm jös-nav. Finns till 90mm också fast då är det 4 hål.
-
#13
Ok! Jag vet inte vem som tillverkar JØS-naven (Norge?) men jag har fått för mig att Victoria tillverkade sina nav. De är märkta "B90V".
-
#14
JÖS naven är ju gjorda i Norge ja, designen på själva ryckutjämnaren är väldigt lik Victorias, även om Victoria nog gjorde sina egna nav ja. Har jämfört ryckutjämnaren mellan min Fram King 42 och Victoria Vicky 4, och de är välldigt lika, vet dock inte om gummidelarna hade passar rakt av mellan dem
En händig pojke
Tack! Man får improvisera rätt ofta.
Apropå superlim, tipsa mig om ett lim som verkligen gör skäl för namnet. Jag tycker att det ibland kan vara lite si och så med kvaliteten.
Hej Kurth. Vad ska du limma för något?
En del plaster är ju i princip omöjliga att limma.
men ska man ha superlim så finns det väl bara ett märke eller? Loctite!!!!
Men se upp med bäst före datumet en del blir helt värdelösa om dom lagras för länge.
Har hört nån gång man kan förvara dom i frysen för längre hållbarhet men vet inte om det stämmer.
Om det finns sex pluggar för ryckutjämnare, men handboken säger att man bara skall ha tre, kanske de har testat båda alternativen, och kommit fram till att det blir bättre effekt med tre gummiinlägg. Med sex stycken kanske det blir för kompakt och den dämpande effekten uteblir eller blir för lite..? Du kommer att bli varse. Testa båda varianterna så vet du skillnaden.
Hej.
Detta är inte ett sånt gummi?
https://www.kjell-berg.no/hjul-/-felg-/-dekk-mm/nav-og-deler/nav-deler-moped/medbringergummi
Hej Jim. Mest plaster och gummi, alltså de sorters material som ofta förekommer i fordon.
Kan absolut inget om superlim annat än bästa sättet att limma ihop fingrarna på. Det är jag riktigt bra på !.
Jo, fingrar fäster superlim extra bra på
Och gummi. Ska du limma ihop gummi så fungerar i stort sett alla superlim oavsett prisklass. Jag har fastnat för (hepp) ett lim som finns hos Biltema där det följer med en accelerator i sprejform https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000024289
Med acceleratorn kan man få limmet att härda snabbt oavsett spaltbredd och man kan till och med bygga med limmet. En dusch med acceleratorn och limmet "fryser" på sekunden.
När det gäller plast så är det knepigare då det finns så många olika sorters plast. Bäst är att kolla vilken typ av plast man ska limma och därefter Googla efter lämpligt lim
Hej Anders. Troligtvis räcker det med tre gummibussningar. Det är ju 50 cc/0,8 Hk det handlar om. Fast om man beställer en sats gummibussningar från Tyskland så kommer det sex stycken/moped.
Får testa om tre ger mjukare gång.
Hej Matte. Nej, det är separata gummiringar - precis som de jag limmade ihop av remsorna. Fast det var en intressant sort som du länkade till där alla sex är integrerade - lite som "tårtbitarna" i E-Typens ryckutjämnare.
Den jag länkade till är för 120mm jös-nav. Finns till 90mm också fast då är det 4 hål.
Ok! Jag vet inte vem som tillverkar JØS-naven (Norge?) men jag har fått för mig att Victoria tillverkade sina nav. De är märkta "B90V".
JÖS naven är ju gjorda i Norge ja, designen på själva ryckutjämnaren är väldigt lik Victorias, även om Victoria nog gjorde sina egna nav ja. Har jämfört ryckutjämnaren mellan min Fram King 42 och Victoria Vicky 4, och de är välldigt lika, vet dock inte om gummidelarna hade passar rakt av mellan dem