Projekt Victoria Luxus - del 9

Gammalt möter nytt. Samma Continentaldäck med vit sida går att köpa än i dag - över 60 år senare,

Projekt Victoria Luxus - del 9

Publicerad

Originalframdäcket såg bra ut på Victorian. Visserligen var den vita sidan mer gulaktig än vit, men det kan ju gå att fräscha upp med en nagelborste och handdiskmedel - eller rödsprit om det är riktigt illa. Jag brukar inte vilja köra runt på däck som fyllt 50 år eller mer men det vore ju lite trevligt, rent nostalgiskt, att kunna använda originaldäcken som satt på när jag köpte mopeden 1976.

Fast en närmare titt på bakhjulet visade att det hade långa sprickor i skuldran - och mellan nabbarna i slitbanan. Hm... Continentaldäcken med vita sidor tillverkas ju fortfarande. Skulle jag bara köpa ett enda nytt däck och återanvända det gamla framdäcket? Nä, så blev det inte. Dels hittade jag små sprickor mellan nabbarna även i detta däck, dels gick den vita sidan inte att få vit igen - inte ens med rödsprit och nagelborste.

Att köra runt med två omaka däck (ett vitt och ett gulaktigt) kändes inte bra. Och när som helst kunde ju det gamla däcket spricka - precis som det jämngamla bakdäcket. Nostalgi i all ära - men funktion får gå före. Två flång nya Continentaldäck, kompletta med slangar och fälgband beställdes. Fint ska det bli!

 

Nä! Det här däcket vill jag inte köra runt med. Framdäcket var betydligt finare, men bakdäcket som syns här hade stora sprickor i skuldran.
Hur nostalgisk man än kan vara så måste man dra en gräns någonstans.
Det hade varit roligt att köra runt på samma däck som satt på mopeden när jag köpte den 1976, men jag vill inte få punktering under kommande åkturer - eller fara över styret om framdäcket skulle smälla.

De nya Continentaldäcken har en markering för rostationsriktning - beroende på om däcket ska sitta bak (=drivande) eller fram (rullar med).

Vi börjar med den rostskyddsmålade framfälgen. För det mesta så brukar jag använda eltejp eller silvertejp som fälgband, men här lyxade jag till det lite och köpte Continentals egna fälgband. Har mopeden varit skodd med Continentalgrejor förut så ska den få det nu också - ända in till fälgen!

De nya slangarna hade en ynklig liten mutter till ventilen. Så ville jag inte ha det så jag tog muttrarna från de gamla slangarna som är stora och fina.

Med ventilen fixerad med den gamla muttern pulades resten av slangen in i däcket. En gnutta luft i slangen under detta arbetet förebygger veck på slangen, men bara så mycket luft att slangen nätt och jämt är rund istället för platt - annars blir det jobbigt att få in sista kanten på däcket innanför fälgen.

Handdiskmedel (typ Yes) utspätt med vatten är ett perfekt smörjmedel när man ska lägga på däck. Utan detta suger gummit fast i fälgen och det går extremt trögt att få däcken innanför fälgkanten. Appliceras med en vanlig målarpensel.

Jag är lite nojig över att riskera att sticka hål på slangen när däcket slutligen läggs på. Därför undviker jag att använda däckjärn utan använder händerna för att vränga däcket över fälgkanten.

Detta förutsätter två saker: dels så måste man smörja ordentligt med diskmedlet, dels måste man se till att däcket på motstående sida verkligen ligger nere i fälgens monteringsränna så att däcket går att dra åt det hållet där det ska över kanten. Man börjar också att vränga över däcket 180 grader från ventilen räknat.

De flesta däck har en eller två ränder (pilarna) på skuldran som visar att däcket hamnat rätt på fälgen.
Däcket på min begagnade fälg ville inte gå ut helt på ena sidan vilket dessa ränder obarmhärtigt avslöjade då de försvann bakom fälgkanten på en sträcka av cirka 15 cm.
Efter en del smörjande med diskmedlet samt en rejält påfyllning med luft så sade det "plopp" och däcket hoppade äntligen ut mot fälgkanten.

Nya och stiliga däck av samma fabrikat som de gamla och med samma vita däcksida sitter nu på de nyekrade hjulen.
I nästa avsnitt ska vi ge oss på Victorians centralstöd och bakskärm som behöver en hel del TLC (Tender Loving Care).

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206