Projekt Victoria Luxus - del 11

Projekt Victoria Luxus - del 11

Publicerad

Hastighetsmätaren var en sorglig syn på Victorian. Glaset krossat, fullt med damm och som lök på laxen - visaren saknas. Bara att kasta? Nja, vi ska testa lite innan det görs något förhastat. Med fingertoppen kunde jag konstatera att axeln till visaren rörde sig lätt och när man snurrade på den medsols gick den tillbaka utan att hacka eller rycka. Nästa test blev att skruva dit en hastighetsmätarvajer på mätaren för att få något att kunna snurra på med fingrarna.

Det gick tungt att dra runt mätaren med fingrarna, trots en ny och spikrak vajer. Men vänta lite - rörde sig inte visaraxeln sig lite? Smörjmedel har ju en tendens att stelna till efter ett antal decennier så det måste vi åtgärda först. Nu är inte en hastighetsmätare något man kastar ner i en burk med lösningsmedel. Men själva vajerfästet i botten, där axeln kärvade, kan man doppa i lacknafta vilket gjordes.

Först ett kort dopp - sedan lite vridande på axeln. Detta upprepades ett antal gånger och sen gick mätaren hyfsat lätt igen. Hade den här mätaren monterats utan att tvätta ur det stelnade smörjmedlet så hade både drivningen och vajern fått jobba onödigt hårt. Nu testades med vajern igen och nu gick det lätt att snurra på vajern - och ta mig tusan - visarens axel rörde sig! Den här mätaren ska få en chans att jobba igen.

För att få bort sargen utan att skada den drogs en slangklämma runt sargen och för säkerhets skull ligger det en tunn (0,5 mm) plåtremsa mellan sarg och klämma då slangklämmor är rätt ojämna på insidan.

Nästa steg blev att bända upp sargens kant med en liten skruvmejsel. Här bör man ta lite i taget och helst gå flera varv så att man inte sträcker eller spräcker den tunna kanten på sargen.

Sarg och glas är lossat och mätaren dammades försiktigt av med en dammsugare. Att blåsa med tryckluft kan dels trycka in dammet i mätarens mekanismer, dels skada den otroligt tunna spiralfjädern under urtavlan som ska ge visaren lagom motstånd för att den ska visa rätt.

För att få ur mätaren ur sitt hus lossar man de två spårskruvarna i botten. Här kunde vi samtidigt avläsa att denna mätare är tillverkad i februari 1958 vilket står som "2.58" stansat i botten på huset.

Mopeden är tillverkad 1959, men om mätaren hör till mopeden eller till det något äldre styret (syns på styrets mörkare blå kulör) minns jag inte. Att en äldre mätare, eller annan del, kan sitta på en nyare moped är inget konstigt. På fabriken slängde man ju inte alla mätare från 1958 när det blev nyårsafton 1959.

Som lite kuriosa så kunde jag med luppens hjälp se att siffran "8" är instansad upp och ned!

Mätaren ser ju riktigt fin ut! Dammet verkar inte ha trängt ner under urtavlan. Vid pilarna syns snäckväxeldreven som driver vägmätaren och här bör man smörja med ett mjukt fett som inte angriper plast.
Jag använde så kallat "White grease" som är en livsmedelsgodkänt smörjmedel som jag haft i åratal. Men vaselin bör också fungera.

Då urtavlan var lite tillbucklad hade några svarta färgflagor lossnat och dessa fylldes lite hjälpligt i med mattsvart lackfärg och en pytteliten pensel.

När man bänt loss sargen blir kanten rätt "taggig" och därför är det bra om man slätar ut den innan monteringen. Därför knackades kanten till mot ett runt mothåll.

I min låda med bits hittade jag ett litet fyrkantsbits som passade precis i axelns hål för vajern. Nu fick mätaren ytterligare välbehövlig motion med hjälp av en liten skruvdragare vilket varvades med ytterligare några dopp av fästet i lacknaftan. Nu syntes det tydligt att det fanns liv i mätaren som stadigt ställde sig på 13 km/t varje gång man körde igång skruvdragaren (man får köra den baklänges)

Mätaren fick sedan torka över natten placerad med vajerfästet nedåt så kvarvarande lacknafta skulle droppa ut nedåt och inte rinna in i mätaren och skada plastdrevet till vägmätaren som sitter dolt inne i mätarens stomme. Sist så fick axeln en (bara en) liten droppe motorolja som smörjning inför framtiden.

I nästa avsnitt måste vi fixa till en ny visare - och ett glas som dessutom är kupat!

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur länge kan man lagra bensinen?

8 kommentarer

Per L: Tankade min BMW med insprutningsmotor från 80-talet senast i början av 2000-talet. Efter att ha stått i 10-15 år startade den precis som vanligt. Den hade dock en aning orolig tomgång och hade sämre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206