Projekt Victoria Luxus – del 14Bloggen / 25 februari 2021 / Lämna en kommentar / Av Redaktionen Men på insidan såg allt bra ut. Det gamla fettet hade skyddat mot rost inne i lagret. Efter ett dopp i lacknafta och en del skrubbande med tandborsten så var lagret rent och fint. Några kulor var lite rymningsbenägna trots kulkransen i plåt. Här ska man inte blåsa med tryckluft! Fast efter en del putsning med kromglans ser lagerskålen riktigt fin ut. Här måste jag dock erkänna att jag har vridit på skålen för att dölja en rostfläck som inte gick att putsa bort. Både kulor och lagerskålar var i fint skick och jag får intrycket av att mopeden inte rullat så många mil innan jag tog över den 1976. Det syntes inte ett spår efter kulorna i lagerbanorna vilket är ovanligt på gamla tvåhjulingar. Aluminiumkåpan under den undre styrlagret fick sitta kvar och putsades på plats med trasa och kromglans. Plåten är tunn som i en engångsgrill och jag ville inte riskera att skada den när man ska lossa den påpressade lagerbanan. Först togs oxidprickarna bort med en Scotch-brite slipduk och sedan… … blev det lumptrissa och kromglansmedel. Som vanligt så saknas nyckeln till styrlåset – som det nästan alltid gör på gamla mopeder. Var tar alla nycklar vägen? Jag brukar undvika att borra ur låset utan knackar istället in hela låset så att låscylinderns lilla tapp klipps av . Låset är 12 mm i diameter så då väljer vi ett dorn med samma diameter så att trycket från hammaren fördelas över hela ytan – då finns det en chans att låset kommer ut oskadat om man vill vara lite nördig och tillverka en nyckel till originallåset. Pang! Ett snabbt slag med hammaren på dornet brukar räcka för att den lilla tappen ska klippas av. Observera att man bara kan ta ur styrlås på detta vis om man har dragit ur framgaffeln så man kan pressa ut låset efteråt inifrån styrhuvudet. Det går lite trögt att få ut det. Så där. Nu åkte låset in – nästan lite väl långt då cirka 3 mm brukar räcka för att klippa av tappen. Var nog lite för het på gröten. Då gör vi tvärtom och knackar ur låset, fast nu med ett smalare dorn. Här fick vi ta bort lagerskålen för att vinkeln på dornet inte skulle bli så himla fel. Nja… Jag slog nog in låset lite för långt då en bit av låset brutits av. Vet dock inte hur viktig den lilla delen är. Vid pilen syns den avklippta tappen som brukar vara gängad med M3-gänga och är lätt att nytillverka. Fast det blir nog ett nytt lås till denna moped då profilen på nyckeln inte var samma som den oftast är på 70-talsmopeder. De nyckelämnena är lätta att hitta. I nästa avsnitt ska vi bland annat serva stötdämparna som är fyra till antalet då mopeden har en gaffel av Earlsmodell.