Projekt Victoria Luxus - del 15

Victorian har fyra identiska stötdämpare eftersom den har en framgaffel av Earlstyp. Men de har fyra identiska fel också - de är stumma som vedträn. Dessutom har de inte sett en lumptrissa på årtionden.

Projekt Victoria Luxus - del 15

Publicerad

Stötdämparna är inte hydrauliska på Victorian utan bara fettsmorda. Men här hade samtliga blivit stumma. Så det blir inte bara att polera upp glansen, utan de här måste tas isär och servas rejält. Och när vi ändå håller på ska framskärmen få sig en omgång med svetsen i bakre skärmslutet - samt en rostskyddande grundfärg.

För att få isär Victoriadämparna måste man först pressa ur den undre gummibussningen med dess stålrör. Snällast mot gummit är om man kan trycka ur stålröret först så att gummit inte hyvlas av mot de två hål som är i fästöglan.
Detta gjordes med en Zündappblå mutter och en Dakotaguldfärgad rörhylsa, samt en gängstång och en 17 mm tolvkantshylsa som mothåll.

Med en extra lång 5 mm insexnyckel lossar man en skruv på insidan som håller ihop dämparen.

När skruven är lossad är det bara att dra isär dämparen. Fast det gick tungt på samtliga då de ju hade kärvat ihop.

Här är en av anledningarna till stumheten - utträngande fett har bakats ihop med vägdamm som sedan bakats ihop till en gegga. Lägg på några decenniers stillastående till detta så har geggan härdat till ett cementliknande tillstånd.

Ser man på - när all smuts är bortskrapad ser man nu ett tätningsring av plast. Inne i centrumröret (pilen) sitter en fiberbussning som också hade kärvat. Här får man inte glömma (som jag gjorde...) att peta in lite fett i detta rör vid monteringen.

När allt är rengjort är det bara att klafsa på rejält med fett på fjädern samt alla glidytor.

Aluminium är tacksamt att polera så lumptrissan fick gå varm! För att få bort oxidprickarna på ytan så våtslipades ytorna med 1200-papper innan lumpningen.

Före och efter - och även insidan är åtgärdad!

Prydnadslisterna på framskärmen och vid pakethållaren sitter med kromade byglar och plastbeslag. De senare har gjort som gammal plast brukar göra - blivit spröda och spruckit. Men nu är det en kille som låtit 3D-printa ut ett gäng och jag har ställt mig i kön!

Krombyglarna sitter med en mutter vardera, men dessa muttrar hade rostat fast rejält då de suttit i skitsprutet inne i skärmen.
Jag vågade inte försöka lossa muttrarna då det fanns risk för att byglarna skulle vridas av så då kom mutterspräckaren fram.

Bakre skärmslutet på framskärmen hade flera sprickor. Efter riktning av skadorna skulle det svetsas vilket blev svårt och orsakade kraftuttryck. Plåten är 0,5 mm tjock (tunn) och inte helt enkel att svetsa i. Men det gick till slut.

Mera rostskydd! Även framskärmen fick sig en rejäl behandling med rostskyddsfärg.

I nästa avsnitt tar vi hand om den skrumpna gummisadeln.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Delar och information om Svalan 16 med JAP-motor

4 kommentarer

Svalan: Tack, har noterat detta som kan bli värdefullt att veta inför demonteringen i sommar. /herbert

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206