Projekt Victoria Luxus – del 18

Projekt Victoria Luxus - del 18
Nu förstod jag varför det satt ett oanvänt fästöra under min moped – det var ju där det saknade staget till ljuddämparen skulle sitta. Torsten tog en bild under sin röda Victoria Luxus och gav mig måtten på staget: 360 mm långt och 16 mm i diameter. En bit 16 mm vattenledningsrör i äkta järn grävdes fram och plattades ut i ändarna. c/c-måtten på skruvhålen hade jag ju i ramen, respektive ljuddämparen.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Staget är klart. Jag har ännu inte brutit fram den kalsongblå kulören så staget får bli svart tills vidare.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Centralstödet delar ena skruven med staget till ljuddämparen så stödet åkte på samtidigt. Men stoppet för stödet är motorblocket! Den rundade plattan på stödet stannar mot blocket när mopeden ställs upp på stödet. Mekanikern i mig reagerade på detta. Kändes så där att ett aluminiumblock ska ta kraften från ett centralstöd. Visst, det fungerar uppenbarligen, men jag kunde ändå inte låta bli att…
Projekt Victoria Luxus - del 18
…limma på en bit cykelslang som skydd och ”stötdämpare” på stödets platta. Nu blev mekanikern i mig harmonisk igen!
Projekt Victoria Luxus - del 18
Nu blev det dags för drivlinan – kedjan ska dit! Först lossades kedjespännarna så att hjulet kunde dras fullt framåt så den nya kedjan får maximal justermån efter kapning.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Eftersom kedjeskyddet är själva svingarmen går detta inte att lossa eller dela så för att få igenom kedjan måste man utöva lite fiskafänge. En najtråd stacks in i kedjeskyddet ända till bakdrevet.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Napp! Med najtråden drogs kedjan fram och rundade kedjedrevet. Nu stoppades najtråden i från baksidan och kedjan kunde dras bakåt till bakdrevet.
Projekt Victoria Luxus - del 18
I kedjeskyddet finns ett inspektionshål och där kunde man nu se att kedjan var spänd när den lades på bakdrevet för att bestämma var den ska kapas.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Så där! Nu är kedjan på drevet och vi har markerat med en klick rödfärg vid vilken rulle den ska kapas. Victoria Luxus ska en kedja med 106 rullar och det stämde precis – jag fick ta bort 14 rullar på min 120-rullars kedja.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Nitskallen är nerslipad och kedjan ligger på skruvstycket med backarna separerade så mycket att niten precis går ner mellan dem. Dornet ligger också redo för uppdraget.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Klart! Första kedjan på 45 år är monterad. Men framdrevet döljer en hemlis (kommer i ett senare avsnitt)
Projekt Victoria Luxus - del 18
Kedjelåset är på plats och låsclipset är vänt med öppningen FRÅN rörelseriktningen så att det inte ska petas av om kedjan råkar ta i något när man kör.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Då var det dags för avgassystemet. Kröken sotades ur med en gammal vajer och en borrmaskin.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Ljuddämparen var rejält kladdig och sotig på insidan och ett (av två) hål var helt igentäppt av sot.
Projekt Victoria Luxus - del 18
Tyvärr så är avgassystemet inte så lättsotat då någon föregående ägare av detta (köpt på en marknad i Tyskland) valde att hårdlöda ihop krök och dämpare. Mm… nåja – det läcker i alla fall inte i skarven. Får se om jag värmer upp lödningen och drar isär det i framtiden. I nästa avsnitt ska vi ge oss på gas och broms.
Rulla till toppen