Projekt Victoria Luxus – del 18Bloggen / 7 mars 2021 / Lämna en kommentar / Av Redaktionen Nu förstod jag varför det satt ett oanvänt fästöra under min moped – det var ju där det saknade staget till ljuddämparen skulle sitta. Torsten tog en bild under sin röda Victoria Luxus och gav mig måtten på staget: 360 mm långt och 16 mm i diameter. En bit 16 mm vattenledningsrör i äkta järn grävdes fram och plattades ut i ändarna. c/c-måtten på skruvhålen hade jag ju i ramen, respektive ljuddämparen. Staget är klart. Jag har ännu inte brutit fram den kalsongblå kulören så staget får bli svart tills vidare. Centralstödet delar ena skruven med staget till ljuddämparen så stödet åkte på samtidigt. Men stoppet för stödet är motorblocket! Den rundade plattan på stödet stannar mot blocket när mopeden ställs upp på stödet. Mekanikern i mig reagerade på detta. Kändes så där att ett aluminiumblock ska ta kraften från ett centralstöd. Visst, det fungerar uppenbarligen, men jag kunde ändå inte låta bli att… …limma på en bit cykelslang som skydd och ”stötdämpare” på stödets platta. Nu blev mekanikern i mig harmonisk igen! Nu blev det dags för drivlinan – kedjan ska dit! Först lossades kedjespännarna så att hjulet kunde dras fullt framåt så den nya kedjan får maximal justermån efter kapning. Eftersom kedjeskyddet är själva svingarmen går detta inte att lossa eller dela så för att få igenom kedjan måste man utöva lite fiskafänge. En najtråd stacks in i kedjeskyddet ända till bakdrevet. Napp! Med najtråden drogs kedjan fram och rundade kedjedrevet. Nu stoppades najtråden i från baksidan och kedjan kunde dras bakåt till bakdrevet. I kedjeskyddet finns ett inspektionshål och där kunde man nu se att kedjan var spänd när den lades på bakdrevet för att bestämma var den ska kapas. Så där! Nu är kedjan på drevet och vi har markerat med en klick rödfärg vid vilken rulle den ska kapas. Victoria Luxus ska en kedja med 106 rullar och det stämde precis – jag fick ta bort 14 rullar på min 120-rullars kedja. Nitskallen är nerslipad och kedjan ligger på skruvstycket med backarna separerade så mycket att niten precis går ner mellan dem. Dornet ligger också redo för uppdraget. Klart! Första kedjan på 45 år är monterad. Men framdrevet döljer en hemlis (kommer i ett senare avsnitt) Kedjelåset är på plats och låsclipset är vänt med öppningen FRÅN rörelseriktningen så att det inte ska petas av om kedjan råkar ta i något när man kör. Då var det dags för avgassystemet. Kröken sotades ur med en gammal vajer och en borrmaskin. Ljuddämparen var rejält kladdig och sotig på insidan och ett (av två) hål var helt igentäppt av sot. Tyvärr så är avgassystemet inte så lättsotat då någon föregående ägare av detta (köpt på en marknad i Tyskland) valde att hårdlöda ihop krök och dämpare. Mm… nåja – det läcker i alla fall inte i skarven. Får se om jag värmer upp lödningen och drar isär det i framtiden. I nästa avsnitt ska vi ge oss på gas och broms.