Projekt Victoria Luxus – del 19

Nu har turen kommit till några viktiga reglage – gas och broms. Victorian har vajerbroms till bakbromsen vilket är lite ovanligt. Det är nog bara Puch som har samma koncept – vad jag vet. Annars brukar mopedrna har ett stag från pedalerna till bakbromsen.

Projekt Victoria Luxus - del 19
Nu är det dags för handbromsen (jo, jag vet att det är ett kopplingshandtag som sitter där). Jag löder alltid mina vajrar och det blir kanonstarkt – bara man gör rätt. Först och främst måste vajern vara kliniskt ren. Ett trick är att doppa den flera gånger i aceton och blåsa av den med tryckluft efter varje dopp. Lödtenn är ganska mjukt och för att lödförbandet ska hålla måste man spreta ut alla kardeler till ett ”skatbo”.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Vanligt elektroniktenn har för mesigt fluss till vajerlödning så här kompletterar vi med ett mer aggressivt lödfett.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Färdigt! En lyckad lödning är blank och tennet ska dessutom ha trängt ut på andra sidan nippeln. Då vet man att lödningen är homogen.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Men till bakbromsen blev det lite special. Först testade jag med en bromsvajer från en Puch med pedaler, men den vajern var för grov. Dessutom ska vajern fästas i ett hål på motorns bromsarm. Jag tog en bit kvadratstång i mässing och borrade två hål genom denna. Ett grövre (5 mm) för den skruv som ska gå in i bromsarmen och ett smalare hål (2 mm) för själva vajern. Det senare hålet borrades på ”sniskan” så att vajern tittar ut i kanten på mässingsbiten. Annars hade ju vajern krockat med skruven.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Så där. En 2 mm vajer är dragen genom mässingsbiten som dessutom är urfilad så att skatboet inte ska ligga på utsidan. Lödytan blir dessutom lång vilket är bra då en fotbroms kräver starka vajerfästen. Man är ju rejält stark i benen och skulle det uppstå en paniksituation där man måste bromsa hastigt får ju nippeln inte glida av vajern.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Vajerfästet till motorsidan är klart att montera. Skruven ska dock kapas en bit.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Vajern monterad på motorn. Skruven är inte fullt dragen eftersom mässingsbiten ska vara lite ledad och därför sitter det två muttrar på skruven som låser varandra.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Baktill löddes det på en vanlig vajernippel. Bromsarmen ville inte gå tillbaka helt efter en bromsning så en tryckfjäder ”gängades” på vajern.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Fjädern är på plats och hjälper till att knuffa bromsarmen bakåt efter avslutad bromsning.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Sen måste man ju ha ett gashandtag också. Victorian har korta styrstumpar för gas- och växelhandtag och det jag hade var alldeles för långt.
Projekt Victoria Luxus - del 19
Men jag har en bågfil! Några raska drag med sågen och gasrullen hade fått rätt längd. Här får man inte klämma åt för hårt i skruvstycket!
Projekt Victoria Luxus - del 19
Ett tidstypiskt gummihandtag trycktes på plats. I nästa avsnitt ska vi putsa och polera.
Rulla till toppen