Skillnad på etanol och metanol
1 kommentar
56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...
De här små fjäderclipsen håller fast de fyra aluminiumlisterna som sitter på fram- och baksving, Totalt går det åt tolv stycken och jag har tre...
Nu är jag ingen bling-människa utan mer av "Chrome won't get you home", men ska det sitta lite blanka saker här och var på Victorian så ska de tillbaka. Det ska vara fyra aluminiumlister samt en kromad båge fram och bak. Listerna sitter med tre fjäderclips vardera och krombågarna sitter med totalt sex stycken kromade "krokar" med en plastplupp närmast plåten. De senare hade hårdnat och spruckit efter 62 år i tjänst, men numera finns det ju 3D-printers!
Clipsen är gjorda av fjäderstål och det hittar man i...fjädrar. Vill man ha hyfsat rak tråd så trär man fjädern över en stång (eller skruvmejsel) och sen drar man i änden med en tång så rullar den snart upp sig.
Efter lite bockande och böjande med tång och skruvstycke hade jag snart gjort ett antal kopior. Den nytillverkade är närmast kameran.
Och det passar! Varje aluminiumlist ska ha tre clips som man sedan sticker in i hål på mopeden och trycker till.
Krombågarna på framskärm och pakethållare sitter fast med kromade krokar som är gängade i den långa änden.
Krokarna var lite prickiga av rost men det var värre med plastplupparna som sitter mellan krom och plåt. 62 år gammal plast kan vara både hård och spröd. Samtliga hade spruckit på denna moped.
Men idag finns det 3D-printrar! En bekant, Per-Martin, lät printa ut ett gäng då han också håller på med en likadan moped - fast röd och vit. Jag blir tydligen ensam om att hålla den kalsongblå fanan högt!
Skönt med reservdelar! De kromade krokarna ska få sig en omgång med lumptrissan och få nya muttrar och brickor.
Samma monteringsanordningar sitter på framskärmen och ska hålla den (i mina ögon) lite vulgära krombågen som sitter framtill på skärmen. 19 delar som inte fyller någon funktion...väl?
Den kanske tar upp energi vid kollisioner - eller så ska man haka fast en bogserlina i den? Nåja, nu ska den tillbaka med 3D-plupparna som stöd!
Krokarnas gängade ände är inte så himla lång så de fick klämmas in med en tving för att muttern på insidan av skärmen skulle ta gäng.
Åhej! Det gick att pressa in armen framifrån mellan skärm och hjul för att pilla på de inre muttrarna. Jag trodde först att jag behövde ta bort hjulet.
Blankt uppe vid styrstammen - check.
Blankt på fälgarna - check.
Blankt på stötdämparna - check.
Blankt ovanpå skärmen - check.
Blankt på navet - check.
Blankt nere på svinggaffeln - nä...
Dessa två aluminiumlister saknar jag. Men jag tror att mopeden kommer att fungera ändå!
Kom in i diskussionen
Skillnad på etanol och metanol
1 kommentar
56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
"Skandalblå på Beckers färgskala!!"
Appropå den "pyjamasblå" nyansen på Leksands IF:s orienterares tävlingsdräkt för 40 år sedan.
Liknade denna moppefärg!!
Citat P-Å Larshans.
Ha-ha!