Projekt Victoria Luxus - del 23

Glömda utrymmen. Längst bak på Victorian finns det en verktygslåda. Här ska vi stoppa i lite bra-att-ha saker men först måste rosten bort.

Projekt Victoria Luxus - del 23

Publicerad

Det drar ihop sig till start. För ovanlighetens skull har jag brutit mot mina principer och låtit den textilisolerade tändspolen, "Boschmumien" sitta kvar då den glatt gav gnista redan på arbetsbänken när man vred på svänghjulet för hand. Dessa spolar är tyvärr hygroskopiska (suger i sig fukt) och då mopeden stårr på en loge i över tio år så får man vara beredd på att tändspolen kan drabbas av inre överslag.

Men trots att starten är nära måste man hålla lite fokus på resten av mopeden. Risken finns alltid att man blir så ivrig över att få köra så kvarvarande fel blir kvar. Verktygslådan baktill är ett sådant exampel. Här inne hade fukten härjat och det var rätt rostigt.

Den stora sadelfjädern var definitivt av - men hur mycket saknades? En ny fjäder införkaffades och då visade det sig att det saknades ett helt varv. Choken ville jag ju fixa till innan mopeden hissades ner från sina krokar i garagetaket. Visst kan man köra utan choke, men en kall dag så kan den vara avgörande för en start och denna moped saknar dessutpom flödarknapp. Lika bra att fixa till choken också.

Efter slipning så lades det på ett lager rostskyddsfärg. Den färgburken har jag nästan haft lika länge som mopeden. Med en skvätt thinner och lite omrörning så blev den som ny.

Färdigt! Vår verktygslåda ska bara torka ordentligt - sen är den klar att ta emot diverse verktyg.

En bra början. En reservlampa till baklyset, ett tändstift - och så favoritverktyget för mopedverktygslådor: Bacho nr 10! Den lilla skiftnyckeln med däckjärn i skaftet. Fortfarande saknas en spårmejsel och lite ditt och datt. Någon tändstiftsnyckel behövs inte då tändstiftets sockel på Victoriamotorn sticker upp så högt bland kylflänsarna att det går att lossa med skiftnyckeln.

Originalfjädern till sadeln (höger) hade ett brott i ena änden. Med en ny reservfjäder bredvid sig så syns det hur mycket som saknades. Nu kommer sadeln att bli ännu bättre!

Sen måste man ju kunna choka sin moped. Jag kunde ha svurit på att det lilla chokespjället satt kvar i originalförgasaren - men icke...
Och inget fanns i gömmorna heller. Men lite plåt, en gasolbrännare och silverlod löste problemet. Nu har jag ett chokespjäll.

Motorrummet på en Victoria Luxus. Inkapsling av förgasare är på gott och ont. Skyddat mot väder och vind - men trångt och svåråtkomligt. Här sitter den lilla chokepinnen (inringad) som man ska trycka ner vid kallstart. Men hur? Det sitter ju ett lock med ett bärhandtag över hålet i ramen.

Jo, så här går det till. I locket sticker det upp en liten plåtpinne på ovansidan som man drar uppåt när man ska choka. Då rör sig en arm nedåt under locket där en liten "fot" (inringad) ska trycka ner chokepinnen.
Problemet med detta arrangemang är att den lilla foten ofta missar pinnen. På mitt lock hade någon svetsat på en plåtbit på foten som jag givetvis tog bort. Nu förstod jag varför någon gjort denna modifiering...

Nåja - vad är väl en dag i garaget...? En ny liten platta svetsades fast på samma sätt som den förra. Nu fungerade det!

Mera mekanik. Jag fick tag på en hastighetsmätarvajer i rätt längd och i rätt kulör. Men ena fyrkantstappen var grövre vilket löstes med lite filande för att den skulle gå in i mätaren.

Då var det dags! Moppen jag ägt sedan 1976 skulle startas för första gången. Hängade i spännband drogs motorn runt med pedalen och tände till lite på andra försöket. Då drog jag in tomgångsskruven ett par varv och och då hände det som sker i filmen här ovan. Tredje gången gillt!

Till en kalsongblå moped hör givetvis blå kalsonger. Efter lite Googlande så fanns de där: "Ljusblå långkalsonger i gammal stil av äkta bomull".

Mitt liv är nu nästan komplett!

I nästa avsnitt ska vi testa både moped och kalsonger.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tändsystem till Zündapp KS 100

18 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Mats och grattis till bra lyse! Kul att få återkoppling och att få höra hur det slutade.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206