Projekt Victoria Luxus - del 24

"Yi-haaaa!" Likt en stegrande häst står Victorian utomhus för första gången efter renoveringen. Skönt att stå på egna däck!

Projekt Victoria Luxus - del 24

Publicerad

Så var det då dags - att provköra mopeden jag haft sedan 1976, men aldrig startat. Nu var den ju startad, hängade i garagetaket, men den ystra motorn hade ju inte fått driva mopeden på vägen - bara knattrat lite glatt där den hängde i sina krokar.

Det fanns hopp för en lyckad premiärtur. Lite märkligt att plötsligt få köra ett fordon som man ägt så länge. Lita samma känsla som när jag fick igång morsans gamla Chevrolet Bel Air efter 45 års stillaståenden. Men vänta nu - 45 år? Det är ju lika länge som jag har haft denna Victoria! Om jag ska dra igång mina fordon i den takten kommer jag att ha passerat hundrastrecket (nu pratar vi inte kilometer i timmen) innan nästa fordon är klart.

Men det är lite skönt också - att kunna ta det lugnt och inte känna någon press över att det måste bli färdigt, och det fort. Victorian har ju snällt stått och väntat och jag har ju andra fordon att åka med.

Första långturen gick till - Danmark! Hrm... jo... fast det finns fler Danmark än landet i söder. Detta ligger strax söder om Uppsala. Här skulle jag och "Vickan" träffa varsin kompis.

"Hej! Är inte vi släkt på något vis?" Nu var vi hemma hos min kompis Torsten som har en likadan moped - fast inte kalsongblå, förstås. Dessa mopeder fanns i flera färgkombinationer. Utöver dessa två färgkombon så kunde man få dem helt kalso... förlåt, ljusblå, eller svarta med vita skärmar.

Torsten tankade upp sin röd/vita Luxus och sen bar det iväg på en improviserad mopedutflykt på Uppsalaslätten. Slätt och slätt, förresten. Det finns backar också och här kunde jag konstatera att mitt huvudmunstycke var aningen för litet. Nerför gick farten upp i närmare 45 km/t på nolltid, men uppför gick det väldigt segt.

Vid första provkörningen hördes ett lite irriterande "ka-klack, ka-klack"-ljud från kedjan. Det kom med så långa intervaller att det borde vara kedjelåset som tog i något.

Jodå - när svänghjulskåpan tagits bort syntes det var kedjelåset tagit i. De två förstärkningarna på kåpans insida var lite nernötta (pilarna).

Men varför...? Kedjan är en standard 415 - alltså 1/2" x 3/16" som det ska vara. Då slog det mig...

Framdrevet! Nu mindes jag att drevet hade suttit åt "fel" håll när jag började renovera motorn - alltså med "magen" utåt. Min tanke då var "dessa slarviga mekaniker..." så jag vände drevet med magen inåt som på bilden när jag satte ihop motorn efter genomgången. Men ack så fel jag hade.

...för så här ska drevet sitta - alltså med magen utåt. På så vis flyttar man in kedjan några millimeter och man slipper höra besvärande "ka-klack" när man kör.
Vad lär man sig då av detta? Jo, att fel kan vara rätt...

Stämningsfullt! En nyväckt Victoria från 1959 blinkar ikapp med den färggranna solnedgången. Äntligen ute på vägarna igen!

Så var den stora dagen inne - "Vickan" skulle provköras för första gången. Chefredaktör Anders Nordner kom farande som ett skott, beväpnad till tänderna med inspelningsutrustning. Här skulle dokumenteras! För kännedom så är detta den absolut första provturen som du ser i filmen. Jag var givetvis vansinnigt sugen på att testa mopeden, men jag lyckades hålla mig tills Anders dök upp. Innan kameran slogs på hade moppen inte rullat en meter för egen maskin. Allt är på riktigt - precis som det ska vara!

I nästa avsnitt ska jag bli låssmed - nästan...

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206