Ju mer jag pysslar med mina mopeder desto mer insnöad blir jag på två saker: hastighetsmätare och styrlås. Mätaren ger ju mig informationen om när det är dags för service och styrlåset – där är den mer en känsla. Att parkera sin 50 – 60 år gamla moppe, dra upp den på stödet och avslutningsvis ta fram nyckeln och låsa det inbyggda styrlåset. Det känns äkta på något vis – inte som att ha ett lås hängande på sidan om (som förmodligen är bättre ur stöldsynpunkt).
Ciao-låset passade perfekt! Det var bara att stoppa in och vrida runt så var gaffeln låst i en skarp vänstersväng. Men… Det gick lika bra att låsa låset utan att vrida om nyckeln! Det räckte med att bara trycka in det – utan att vrida på nyckeln. Som tur var upptäckte jag detta innan jag satt tillbaka det kromade locket. Vad hade hänt – allt såg ju så bra ut? Så här var det: jag valde att knacka in det gamla originallåset med ett dorn för att kunna återanvända det vilket jag gjort flera gånger på andra mopeder. Det som händer då är att den lilla tappen i låset klipps av och den är bara att byta ut då den oftast har en M3-gänga i låset.
Men skillnaden mot andra mopeder är att på denna Victoria ska låset bara skjutas in några millimeter för att det ska vara låst. Den fasade delen av tappen som ska in i styrstammens slits är bara 4 mm djup. Vad hade då hänt? Jo, i och med att rörelsen är så liten på detta lås så ligger spåren i ramen för den lilla tappen väldigt nära varandra och när jag klappade till låset så var det inte bara tappen som gick av – det gjorde även den tunna väggen mellan spåren…