Projekt Victoria Luxus - del 25

Jakten på ett nytt styrlås blev kortare än jag trott. Efter lite spanande så hittade jag ett identiskt lås (måttmässigt) till en Piaggio Ciao. Men helt enkelt blev det ändå inte...

Projekt Victoria Luxus - del 25

Publicerad

Ju mer jag pysslar med mina mopeder desto mer insnöad blir jag på två saker: hastighetsmätare och styrlås. Mätaren ger ju mig informationen om när det är dags för service och styrlåset - där är den mer en känsla. Att parkera sin 50 - 60 år gamla moppe, dra upp den på stödet och avslutningsvis ta fram nyckeln och låsa det inbyggda styrlåset. Det känns äkta på något vis - inte som att ha ett lås hängande på sidan om (som förmodligen är bättre ur stöldsynpunkt).

Ciao-låset passade perfekt! Det var bara att stoppa in och vrida runt så var gaffeln låst i en skarp vänstersväng. Men... Det gick lika bra att låsa låset utan att vrida om nyckeln! Det räckte med att bara trycka in det - utan att vrida på nyckeln. Som tur var upptäckte jag detta innan jag satt tillbaka det kromade locket. Vad hade hänt - allt såg ju så bra ut? Så här var det: jag valde att knacka in det gamla originallåset med ett dorn för att kunna återanvända det vilket jag gjort flera gånger på andra mopeder. Det som händer då är att den lilla tappen i låset klipps av och den är bara att byta ut då den oftast har en M3-gänga i låset.

Men skillnaden mot andra mopeder är att på denna Victoria ska låset bara skjutas in några millimeter för att det ska vara låst. Den fasade delen av tappen som ska in i styrstammens slits är bara 4 mm djup. Vad hade då hänt? Jo, i och med att rörelsen är så liten på detta lås så ligger spåren i ramen för den lilla tappen väldigt nära varandra och när jag klappade till låset så var det inte bara tappen som gick av - det gjorde även den tunna väggen mellan spåren...

Förbaskat! Här ser man att det slagits ur en flisa i mellanväggen som separerar de två spåren som ska hålla kvar låset i valt läge - alltså låst eller olåst.
Som det blev nu så hoppade låset ut efter låsningen, men det som var värre - det kunde lika bra låsa sig under färd! Visserligen är man tvungen att vrida styret rätt mycket till vänster för att låset ska hoppa i, men så kan man ju inte ha det!

Ett annat problem som dök upp var att slitsen i styrstolpen och slitsen i styrstammen inte låg mitt för varandra annat än om styret stod lite åt vänster när framhjulet pekade rakt fram. Sånt stör mig rejält - att sitta och styra åt något håll när man egentligen kör rakt fram!
Dessutom satt slitsen i styrstolpen nästan en centimeter för högt. Om nu styrlåset ska kunna gå in helt så måste dessa slitsar ligga mitt för varandra. Förmodligen beror detta problem på att styret kommer från en äldre moped. På bilden har vi ritsat upp var slitsen ska vara.

Med så många vajrar i styret orkade jag inte ta bort styret helt från mopeden. Men det gick ju att dra upp styret (jag fick haka av gasvajern) så mycket att jag kunde kapa upp slitsen med min lilla slipmaskin.

Alla kromade delar tejpades över för att skydda dem från gnistregnet och över tank och tanklock lades en blöt trasa för att... ja, du förstår.

Färdigt. Jag stoppade även in en fuktig trasbit inne i stolpen för att metallspånen inte skulle ramla ner i det undre styrlagret. Den lilla trasbiten försvann med ett ljudligt "Flapp" då en tråd från den lindade sig runt slipmaskinens axel. Fast då var slipandet klart.

Jodå - den fasade delen av låsets tapp går in i den nya slitsen - då är det ett problem mindre.

Men så var det den brustna mellanväggen i ramen. Nu när låset gick ända in i botten så mätte jag ut var den lilla låstappen befann sig och borrade då ett 2 mm hål strax utanför tappen - alltså precis där mellanväggen suttit.
Tanken är att stoppa i en pinne där som ska fungera som mellanvägg och hindra låset från att kunna röra sig fritt utåt och inåt.

Japp - det fungerade! Den lilla pinnen fungerar nu som ett stopp för låsets tapp och nu är det jag, och inte låset, som bestämmer när det ska var låst och olåst. Men hur ska vi fixera den lilla pinnen?

Jo, med en punktsvets! Nu är ordningen återställd och den lilla pinnen sitter säkert i sitt hål.

Nu kan vi äntligen knacka fast niten som håller det kromade locket på plats. Observera att det ska sitta en liten fjäderbricka under nitens skalle som gör att locket inte hänger och slänger när man kör.

Puh... Det är aldrig bara. Men nu vet jag att styrlås med liten axiell rörelse ska borras ur. Nu kan jag låsa Victorian!
I nästa avsnitt ska vi åtgärda en del saker som kan dyka upp när man börjar köra ett gammalt fordon

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Brölande Monark Monarped

4 kommentarer

Knut Johannessen: Nu förstår (kanske) jag varför Novolettecylindrarna har ett litet trekantigt jack i underkant på insugsporten. Ett litet snedjack i Ilokolven får vänta, men tack för tipset! /Knut

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206