Bit för bit!

Bit för bit så blir min KS 50 av rätt årsmodell. Lamphuset med runda mätaren från ca 1975 är nu utbytt till rätt modell med "fyrkantiga" mätaren. Den senare provkördes idag.

Bit för bit!

Publicerad

Ni som följer renoveringen av denna Zündapp KS 50 från 1970 som just nu pågår i tidningen Classic Motor har säkert uppmärksammat att bensintanken och lamphuset är av en senare årgång. Så blir det ofta när man som jag köper ett "basket case" - alltså en nerplockad moped som ligger i diverse lådor.

 Men det går alldeles utmärkt att köra med "fel" delar. Jag resonerar som så att rätt bitar dyker upp, och under tiden kan man ju köra på den. Ett sprucket lykthus införskaffades och sprickorna löddes med zink. En korrekt mätare i bedagat, men fungerande skick, fick en välbehövlig service och slank ner i sitt hål.

Idag blev det en provtur för att testa om mätaren fungerade som den ska. Jodå, visaren rörde sig hyfsat jämnt och fint. Vägräknaren likaså. Fast efter några kilometer började visaren fladdra betänkligt och föll ner på noll ett flertal gånger. Jag gasade vidare och detta återkom några gånger, men mer och mer sällan.

Det verkar som att mätaren behöver lite motion då den kan ha legat väldigt länge då det var rostigt både på utsidan och insidan. Sista milen hem skötte sig mätaren exemplariskt så den kanske har vaknat till nu!

Jim Lundberg

"Ko-lla! Vilken tjusig människomoped. Undrar om vi kan bli ko-drivers?"

Första kilometrarna verkade den gamla mätaren (tillverkad 1965) vara lite yrvaken och fladdrade rejält med visaren precis i början av provturen. Men sen verkar den ha gått till sig. Här i en stilstudie i en nerförsbacke i hisnande 41 km/t!

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Frågor om NV Autoped

4 kommentarer

Jim Lundberg: Hej igen! Moppar är lättmekade och roliga att köra. Den där får du ihop!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206