Bit för bit!

Ni som följer renoveringen av denna Zündapp KS 50 från 1970 som just nu pågår i tidningen Classic Motor har säkert uppmärksammat att bensintanken och lamphuset är av en senare årgång. Så blir det ofta när man som jag köper ett ”basket case” – alltså en nerplockad moped som ligger i diverse lådor.

 Men det går alldeles utmärkt att köra med ”fel” delar. Jag resonerar som så att rätt bitar dyker upp, och under tiden kan man ju köra på den. Ett sprucket lykthus införskaffades och sprickorna löddes med zink. En korrekt mätare i bedagat, men fungerande skick, fick en välbehövlig service och slank ner i sitt hål.

Idag blev det en provtur för att testa om mätaren fungerade som den ska. Jodå, visaren rörde sig hyfsat jämnt och fint. Vägräknaren likaså. Fast efter några kilometer började visaren fladdra betänkligt och föll ner på noll ett flertal gånger. Jag gasade vidare och detta återkom några gånger, men mer och mer sällan.

Det verkar som att mätaren behöver lite motion då den kan ha legat väldigt länge då det var rostigt både på utsidan och insidan. Sista milen hem skötte sig mätaren exemplariskt så den kanske har vaknat till nu!

Jim Lundberg

Bit för bit!
”Ko-lla! Vilken tjusig människomoped. Undrar om vi kan bli ko-drivers?”
Bit för bit!
Första kilometrarna verkade den gamla mätaren (tillverkad 1965) vara lite yrvaken och fladdrade rejält med visaren precis i början av provturen. Men sen verkar den ha gått till sig. Här i en stilstudie i en nerförsbacke i hisnande 41 km/t!
Rulla till toppen