Lunchresan gick med vinst!

Köra gratis? Japp - med vinst, dessutom!

Lunchresan gick med vinst!

Publicerad

Idag lyxade jag till det lite - det fick bli hämtmat till lunchen. Min lilla kylväska (håller även värme) spändes fast på E-Typens lutande pakethållare och så bar det iväg. Matstället vill ha 10 till 15 minuter på sig att fixa i ordning käket och det är lika lång tid som det tar att åka dit med mopeden. Man ringer och beställer - sen kastar man sig direkt på mopeden.

Det är 5 kilometer till mitt närmaste matställe så resan blir ganska exakt 1 mil tur och retur. På hemvägen såg jag plötsligt en aluminiumburk ligga i vägrenen. Tvärnit. Burken åkte ner i en ledig ficka och färden fortsatte - cirka hundra meter. Ny burk och tvärnit. Detta upprepades totalt fem gånger på hemresan så de sista burkarna fick jag hålla i med vänster hand sista biten eftersom fickorna nu var fulla. Det blev fem prima burkar totalt.

Jag har tidigare konstaterat att man kan få mopedresan betald om man hittar tre pantburkar (1 kr/burk) per mil. Nu var jag bara tvungen att räkna ut hur dagens lunchresa gick. In på kontot kom 5 kronor - alltså 1 krona per burk. En moped drar cirka 2 deciliter (en femtedels liter) bensin per mil och med dagens hiskeliga bensinpris på 17,59 för en liter 95 oktan så kostar mopedresandet 17,59/5 = 3:50 per mil.

Dagens lunchresa gick alltså plus med 1:50. Hade jag hittat 99 burkar till så hade även käket varit betalt!

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tvåcylindrig motorcykel som tänder på ena cylindern

19 kommentarer

Pontiac: Tack Bengt för källhänvisning bussigt. Time out just nu för mekande då jag inväntar brytare och stator avmonterad återkommer efter testning. Stift skall nog vara standardvara som Bosch 3AC eller...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206