Varmt om baken!

På 70-talet var det högsta mode att ha en stor fårskinnsfäll på mopeden. Idag blev det dags igen - en sprillans ny fäll är inköpt till E-Typen

Varmt om baken!

Publicerad

Ju större, desto bättre - så gick snacket på 70-talet när man skulle skaffa en värmade fäll till mopeden. Fördelen med den långa fällen var att den flappade upp i framkant av fartvinden och skyddade förarens ädla delar från isande vindar. Nackdelen var väl att den främre delen av fällen ganska snart blev impregnerad med oljeblandad bensin.

Min fäll var blå och hängde med så länge jag hade min första E-Type. Mopeden blev stulen en sommardag 1977 och då låg fällen hemma. Några år senare hamnade samma fäll i förarsätet på min Opel Olympia då den bilen saknade alla tillstymmelser till elektrisk stolsvärme.

Tills en dag... Jag kom ner till parkeringen och satte mig i bilen. Konstaterade att vänsterdörren var olåst. Märkligt - jag brukar inte glömma att låsa bilen. Stölden av min E-Type samt otaliga källarinbrott hade lärt mig att vara noga med låsning. Men efter att ha suttit i bilen någon minut så kom jag på det - jag hade haft inbrott i bilen och min blå fäll var stulen. Samt överdragsklädseln...

Men idag hämtade jag ett paket på postutlämningsstället - med en sprillans ny fäll! Vinterkylan är på väg och nu är jag beredd - igen!

Jim Lundberg

Undertecknad med min första E-Type cirka 1977. Det är tidig vår och den blå fällen ligger på plats.
Sen stals både mopeden och fällen med ett par års mellanrum.

On
Off

16 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206