Classic Motor nr 8 2020

Två av endast tre byggda Fiat 2100 Vignale hamnade i Sverige. Vi har letat i Fiats arkiv. Honda CBR 250 R slutar inte varva förrän vid 20 000 varv/min. Peo Knutsson har renoverat en sådan och njuter av ljudet. Honda NR 500 är en märkvärdig konstruktion med ovala kolvar. Ett par av Classic Motors läsare tog sig till Finland för 40 år sedan för att få uppleva den på nära håll. Volvo bjöd för dåligt för att T 21 med chassinummer 1 skulle hamna på museum. Den harvar vidare i Jämtland. Magnum eller Bond? Ferrari 308 eller Lotus Esprit? Vi kikar närmare på två coola 80-talsikoner med rötterna i 70-talet. Personlig lyxbil? Jodå, en Pontiac Grand Prix klassificeras som en sådan. Extra tryck med Tri-Power-förgasaruppsättningen. Henry Leland startade först Cadillac som såldes till General Motors. Där blev han inte långvarig. Istället startade han Lincoln som blev en del av Ford. För 65 år sedan kom Mercedes-Benz första SL-modeller. Konceptet är i högsta grad levande. Vi träffar Magnus som köpte en på utseendet. Moped-Revyn bjuder på en alptestad Monark Sport 1222 från 1962. Och lite Sigge Fürst. En hel del Tips & trix bjuder vi också på liksom naturligtvis några körjournaler och garagebesök. Vi lyfter huvarna på våra moderna klassiker och lär oss mer om vad som döljer sig där. Futurliner #8 tar ett steg uppåt i renoveringsstegen. Puch Dakota-projektet rullar vidare och Jim testar hastighetsmätare. Missa inte marknaden med en massa fordon och annat som söker nya ägare.

Rulla till toppen