Saabs 16-ventilstoppar

Fråga

Hej

Jag har hört talas om att Saab skulle ha gjort 16-ventilstoppar i rallyavdelningen i slutet av 1970-talet eller i början av 1980-talet. Killen sa också att dom skulle ha varit kamremsdrivna. Kan det ligga någon sannig i detta? I så fall, vet ni något mer om detta?

Tack på förhand

Svar

Hej själv

Jovisst körde Saab med 16-ventilstoppar i Saab 99 under en period på 1970-talet, och de var uteslutande gjorda för tävlingsbruk.

Stig Blomqvist vann det belgiska rallyt Boucles de Spa i januari 1976 med en sådan. Effekten med de dubbla kamaxlarna och 16-ventilerstoppen uppgavs ligga på cirka 220 hästkrafter.

Det finns ingen exakt uppgift på hur många toppar som tillverkades, men uppskattningsvis 100 stycken, och om jag inte minns fel så göts de i Arboga, och det gjordes några olika varianter av dem.

Saab 99:an blev ruskigt snabb med 16-ventilstopparna och klarade av att hålla undan för extrema bilar som Lancia Stratos i rallyskogen.

Att Saab släppte konceptet hade flera orsaker. Den ena var att FIA, som skrev tävlingsreglementet, krävde ett visst antal tillverkade bilar med 16-ventilsmotor för att Saab skulle få använda dem. Den andra orsaken var att man på Saab hade sin turboladdade motor på gång.

Det tävlades även en del utomlands med 16-ventilstoppar, framförallt i USA, och en del av dem hamnade även i rallycrossbilar.

Rulla till toppen