Hur arbetar en vertikaltwin?

Hur arbetar en vertikaltwin?

Publicerad

Fråga

Jag undrar hur en vertikaltwin arbetar där vevstakarna står 180 grader i förhållande till varandra.

En 360 graders parallelltwin är ju inte svårt att hitta logik i hur den arbetar med takterna, men en 180 graders 4-taktare? Hur jag funderar så vill det som jag ser det bli en haltande gång.

Vill Jim eller någon annan förklara dess arbetssätt så är jag tacksam.
Hälsningar Benny.

Svar

Om du hittar ett exemplar av Classic Motor nummer 10/1991 så avhandlas ämnet där, men jag kan givetvis ge en kort resumé! En parallelltwin där bägge kolvarna rör sig lika (360-gradersvev) är egentligen bara två parallellkopplade enstånkor. Fördelen är dock att en parallelltwin har ett tätare kraftflöde relativt ”stånkan”. På den förra tänder någon av cylindrarna när kolvarna står i topp (en kraftimpuls per varv), på den senare blir det endast en kraftimpuls vartannat varv. Ur balanshänseende är det dock ingen större skillnad på dessa två motortyper - bägge typerna generar relativt kraftiga vibrationer.

Genom att placera vevaxelns vevtappar på 180 graders avstånd får man en motor där den ena kolven går upp när den andra går ner och vice versa. Detta är utmärkt när det gäller att balansera ut kolvarnas massa - en går upp när den andra går ner vilket ger mindre vibrationer. Fast på en fyrtaktsmotor kommer då kraftimpulserna inte jämt fördelade, utan först tätt inpå varandra, och nästa gång långt från varandra. Gången i en sådan motor blir ungefär så här: Pangpang----pangpang---pangpang och så vidare. Det fungerar visserligen i praktiken och det finns fyrtaktsmotorer med 180-gradersvevar - jag tror att Hondas tvåcylindriga 450- och 500-kubikare hade sådana vevaxlar på 70-talet. Det låter lite udda på tomgång och ger en karaktäristisk ”sång” på höga varv.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842