Slö Monark JB 150cc

Fråga

Hej Jim.

Är sedan några veckor ägare till en Monark JB M 277 -51 150cc i ett underbart patinerat originalskick så när som på nedre delen av kedjeskyddet som saknas.

Hojen startar och går bra kanske aningen slö, men jag vet inte vad jag kan förvänta mig. Kan Du beskriva hur den ska gå – berätta lite om JB motorn, är det 6-volts elsystem, vart får jag tag i glödlampor, däck? Litteratur? Tack för ett mycket intressant forum.

Vänligen

Perra

Svar

Gratulerar till monarken! JB-motorn ska ge 6 hästkrafter om den är på gott humör. Det bör räcka till cirka 80-85 km/t.

Min personliga erfarenhet av JB:s 150-kubikare är att de är hyfsat pigga, men skillnaden mot ”lillebror” på 128 kubik (4,5 hk) är väl inte dramatisk.

Glödlamporna ska vara 25/25 watt fram (Ba 20 D) och 2,4 watt bak (Ba 9 S). Spänningen är 6 volt.

Däcksdimensionerna bör vara 3.00×19 fram och bak. Däck och lampor är inga konstigheter och finns bland annat hos Lelles i Uppsala (018-15 60 00).

Här nedan kommer lite snabbfakta om JB-motorn. Litteratur har vi ingen, men renoveringen av en JB 150-kubikare kan du läsa om i Classic Motor nummer 9/1998 till och med nummer 1/1999. I  Stora Tvåtaktsboken hittar du en komplett reparationsanvisning för JB 150 cc och 20 motorer till.

 

Borr/slag: 59 x 54 mm
Cylindervolym: 148 cc
Förtändning: 4,5 mm
Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm
Tändstift: Bosch W145 T1
Tändsystem: Stensholm 6 volt, 30 watt

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen