Tändningsinställning H-D 750 1931

Fråga

Hejsan.

Tänkte fråga om hur man enklast kontrollerar förtändningen på en H-D 750 1931 sidventilare.

Det finns ej någon markering på vevhus. Ändras förtändningen om man har lite glapp i vevstaken? Förtändningen skall ligga på 7mm före övre dödpunkt.

Det här innebär att man måste plocka av topplock och mäta på främre cylindern. Är det enda lösningen?

MVH

Rune Börjesson Varberg – Trogen H-D åkare

Svar

Nyare H-D har ett hål i vevhuset där man kan se markeringar för tändning på vevskivorna. Om man inte kommer åt att se någon av vevaxelns delar, eller att man inte kan mäta på kolvtoppen genom tändstiftshålet så återstår nog bara att göra som du brukar – lyfta på topplocket.

Å andra sidan brukar inte lågvarviga sidventilare vara särskilt känsliga på tändläget. Man kan även använda en gradskiva, men då måste man ta bort transmissionskåpan och fästa skivan på ramlagertappen.

En tänkbar variant är att du ställer tändningen som du brukar och därefter kontrollerar du tändläget med en stroboskoplampa (se Classic Motor nr 5/2009). Som referens kan du använda vevaxeldrevet på transmissionssidan. Gör ett märke på en av drevets kuggar och försök hitta en fast referens i blocket att relatera märket mot.

Nästa gång du ställer tändningen behöver du ”bara” ta bort transmissionskåpan och lysa med stroboskopet. Glapp i vevlagret påverkar knappast tändningen, men låter illa och kan leda till haveri!

Jim Lundberg

Rulla till toppen