Svårstartad JB 128

Fråga

Hej!

Var ute och körde när den bara stannade. Plockade av stiftet och borstade bort en loppa, men startade inte ändå. Har rengjort förgasaren. Tändplattan och tändspolen är kollad och är bra. Om jag skruvar av stiftet är det bra gnista. Jag har borrat om cylindern och satt i ny kolv och nya ringar på 56 mm. När brytarna öppnar är det ca 5 mm kvar för kolven att nå till topp. HJÄÄÄLP!

Hälsningar Mattias

Svar

Det låter onekligen som det skulle vara tändspolen som är boven i dramat. För att få en gnista av en viss längd under kompression krävs cirka tio gånger så hög spänning som det gör i fria luften för samma gnistlängd, alltså under vanligt atmosfärtryck. Detta innebär att om gnistan ska klara 0,5 mm gnistgap i cylindern måste den kunna klara 5 mm i fria luften – kolla det, och gör det när motorn fortfarande är varm! Även kondensatorn kan tappa orken av värme på samma sätt som tändspolen. Rätt förtändning på JB 128:an är 4,5 mm, så där är du inte helt fel ute. Dessutom är den inte kinkig på exakt tändläge. Eftersom JB:ns förgasare sitter på ett klämfäste mot cylindern leds mycket värme över till förgasaren som då kan drabbas av ånglås vilket brukar märkas när man ska starta en varm motor. Prova med att flöda förgasaren! Detta är egentligen helt fel när motorn är varm, men är det ett ånglås (bensinen kokar i förgasaren) kan det faktiskt hjälpa. Här kommer lite snabbfakta på JB 128:

Förtändning: 4,5 mm

Huvudmunstycke (Amal 223): 90

Nålposition: mitten

Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm

Jim Lundberg

Rulla till toppen