JB 150 med extern tändspole

Fråga

Hej!

Jag läste i svaret till en tidigare fråga rörande tändspole att du tipsade om att montera en universaltändspole på ramen. Min fråga är hur du kopplar in denna.

Min JB 150 som jag precis satt i hop efter lagerbyten vill bara gå kortare stunder och jag misstänker därför att det är kondensator eller tändspolen som är boven i dramat.

Svar

Det är ju klart att man vill köra på hojen efter ett lagerbyte! På kopplingsschemat ser du hur man ”syr” ihop det nya tändsystemet. Ta bort all koppartråd på din gamla tändspole. Skaffa sedan emaljerad (lackad) koppartråd (Finns hos ELFA och Kjell & co) med en diameter på 0,6 – 0,8 millimeter.

Löd fast ena änden av tråden på gamla spolens järnkärna. Du hittar originallödningen vid ena skruvhålet. Linda sedan snyggt och prydligt (inga korsande varv!) tills du kommit till kärnans andra ände. Lägg nu på ett lager med maskeringstejp (inte el-tejp – den smälter), och linda på ett nytt lager med tråd. Så här håller du på tills du totalt lindat på 180 – 200 varv (det går åt drygt 10 meter tråd).

Dra ut trådändan genom kärnans pertinaxgavel och anslut denna till kondensatorn dit även brytarna är anslutna. Dra avslutningsvis en kabel härifrån och ut till den externa spolen. Dra gärna en krympslang över din nylindade spole. Du kan även flytta ut kondensatorn till tändspolen så slipper den sitta i värmen inne i motorn.

Min erfarenhet av nya kondensatorer är att de som passar till mopeder håller så låg kvalitet att de hör hemma i papperskorgen – nästan alla är tillverkade i låglöneländer numera. Köp heller en bilkondensator av valfri modell. Även dessa har ofta samma ursprung som moped-dito, men verkar ha en högre kvalitet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen