Volvo PV: Mystiskt handtag och klurig batterifråga

Fråga

Hej,

jag har en Volvo PV 544 från 1960. På bensinpumpens undersida sitter ett handtag som går att föra upp eller ner, vad är det till för?

En annan fråga: finns det något sätt att kunna använda ett 12 volts batteri på min 6 volts PV, transformator eller…??

mvh

Matte

Svar

Hej Matte

Handtaget som du nämner är till för att pumpa upp trycket manuellt i bränslesystemet. Handtaget gör alltså samma arbete som kamaxeln i motorn.

Förr var det inte ovanligt att bensinen sjönk tillbaka till tanken när bilen hade stått stilla ett tag. Då kunde man få nöta länge på startmotorn innan bensinen hade pumpats ända fram till förgasaren.

Då kunde man istället pumpa fram bensinen manuellt och få bilen startklar direkt. Kalla dagar och med dåtidens batterier kunde ”handjagandet” vara skillnaden om man skulle få igång bilen eller inte.

Din andra fråga var riktigt rolig att få, för jag vet att det är fler än du som har tänkt på detta. Det en ypperlig lösning som har många fördelar i teorin.

Men i praktiken är det väldigt svårt att lösa eftersom det går år rejält med kräm till exempelvis startmotorn. Jag har inte sett någon spänningsomvandlare som klarar av det och med anledning av din fråga letade jag ännu en gång, med samma magra resultat. Det går förstås att bygga en själv om man är lite händig och har någorlunda koll på det elektriska, men jag gissar att apparaten kommer att bli väldigt otymplig.

Elsystemet är byggt och dimensionerat för 6 volt, men det går att bygga om till 12 volt. Då måste du i princip du byta ut alla elektriska komponenter som glödlampor, relän, elmotorer och så vidare för att få det att fungera.

Spontant skulle jag rekommendera dig att se över ditt elsystem och ser till att ha ett 6 voltsbatteri i bra skick. Då bör du inte ha några problem med bilen.

Lycka till

Robert

Rulla till toppen