Zündapp 175-250, 55-63...?

Publicerad

Fråga

Hur kommer det sig att Zündapps motorcyklar på 175 till 250 cc från åren 1955-1963 inte verkar riktigt rumsrena? Hur många kom det in i Sverige?

Vad är ert omdöme om dem?

M. Ahlberg

Svar

"En motorcykel för alla!" Så sa Zundapp vid produktionsstarten i början på 20-talet. Påståendet verkar ha kommit något på skam, åtminstone när det gäller S-modellproduktionen och Sverige. S-serien (175, 200 och 250cc) lanserades 1956 och ersatte de tidigare modellerna Norma och Comfort. Dessa var vid det här laget omoderna med treväxlade lådor och låg effekt. 200cc Comfort gav t.ex 7,5hk ,vilket inte var konkurrenskraftigt för tiden.

De nya fyrväxlade motorerna gav helt andra effekter. 175 S gav 10,5 hk, 200cc 12hk, och 250 14,5 hk. Topphastighet 95, 100 resp.110 km/tim. Maskinerna var otroligt välbyggda och robusta. Hydraulisk fjädring gav fin åkkomfort.

Zundapp 250 cc Elastic blev inte någon vanlig cykel för svenskt vidkommande. Inte heller 175 Trophy eller 200 cc-modellen såldes i några volymer att tala om.( Har tyvärr inte lyckats få fram någon siffra när det gäller antalet importerade maskiner).

Låt oss komma i håg att maskinerna lanserades i en tid då motorcykeln var på väg ut som bruksfordon. Mellan åren 1958 och 1964 försvann c:a 135.000 motorcyklar från de svenska vägarna. Just mellanklassmaskiner på 175-250cc har heller aldrig varit storsäljare i vårt land. Till detta kommer att mc-marknaden förändrats drastiskt, bruksåkarna var borta och hade ersatts av de yngre "knuttarna" som åkte mc för att det var kul!

En god vän som var med när det begav sig sa en gång att det man såg på två hjul i slutet på 1950-talet och början på 1960-talet var Triumph, BSA, Silverpilar och enstaka BMW.

Så att bedöma Zundapps S-serie 1956-1963 som rumsrena eller inte rumsrena låter sig inte enligt mitt förmenande inte göras. Att maskinerna är sällsynta här hemma ger bara extra krydda och det skulle vara kul att få skriva några rader om dessa gedigna och typiskt tyska bruksmaskiner.

MVH L E Gustafsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

11 kommentarer

Åke: Bengt, var hittar man ett sådant ställbart munstycke? Vet du var man hittar framdrev också? jag kör för övrig på alkylat bensin 4%.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842