Bakaxelolja i Nova

Fråga

Jag tänkte byta oljan i bakaxeln eller eventuellt bara fylla på, men hittar ingen avtappningsplugg för att få ut oljan. Kan jag bara fylla på mer olja och hur vet jag att det blir tillräckligt? Jag hittade en konstig transparent plastventil ovanpå bakaxeln ca 15 cm ovanför påfyllningspluggen. Vad är detta för något? Bilen är en Chevrolet Nova 1976 årsmodell och har rak sexa 4,1 liter med 350 automatlåda och tror bakaxeln är 10-bultad.

Svar

Två av General Motors mest kända bakaxlar kallas ”10-bult” respektive ”12-bult”. Räkna antalet skruvar som håller fast kåpan på diffen så får du svaret. Eventuellt kan du tappa ur oljan genom att lossa en av de nedersta skruvarna, i annat fall får man suga ur oljan med en pump. Du kan givetvis ta bort hela kåpan, men då får du vara beredd på att byta packningen.

Hur du än går tillväga bör oljan vara varm när du tappar ur den. Dels så rinner den lättare då, dels så följer smuts- och slitpartiklar lättare med oljan ut. Normalt så fyller man på tills nivån ligger i underkant på påfyllningshålet. Den plastventil du hittat är förmodligen avluftningen till bakaxeln. Om axeln vore helt lufttät skulle oljan tränga ut vid axlarnas packboxar av det inre trycket.

Kolla vilken typ av olja det ska vara (instruktionsboken, om du har någon). En vanlig hypoidaxel ska ha en olja av minst GL4-klass. Kolla på oljeförpackningen att den är avsedd för hypoidväxlar, inte bara ”slutväxlar”! Har bilen en ”diffad” axel ska oljan vara avsedd för en sådan. Den oljan kallas för ”knäppolja” efter det knäppningar och klickljud som diffade bakaxlar ger ifrån sig när man kör.

Jim Lundberg

Rulla till toppen