Honda som inte startats på 8 år

Fråga

Hej!

Jag har en Honda CB 400 från 1983 som har inte startats på åtta år. Jag tänkte fixa den, men den får ingen gnista. Har bytt tändspole, kablage, hattar, men inget hjälpte. OBS! Jag har mätt värdet på de två kablarna (gul och grön) från CDI-boxen till tändspolen. Den gula får ström, men den gröna får ingen ström (är den jordad – eller den ska få ström?) när jag klickar på startknappen? En annan sak: nyckeln är svår att vrida runt. Kan den ha något att göra med felet? Allting annat fungerar som den ska (blinkers, stoppljus, startmotor). Vad ska jag göra?

Svar

På så lång tid kan det ha uppstått oxid på kabelskarvar och strömbrytare – givetvis beroende på miljön hojen befunnit sig i under dessa år. Det är ovanligt att cdi-boxar och tändspolar bara ”självdör” utan att något yttre har inträffat. Kolla att ”panikstoppet” alltså stoppknappen till motorn inte är glapp. Du kan mäta om tändspolarna får ström på följande sätt: Sätt mätinstrumentets ena kabel mot jord (ramen) och den andra kabeln på tändspolens pluspol (+). Om du slår på tändningen ska det vara närmare 12 volt vid denna anslutning, förutsatt att stoppknappen står i läge ”on”. Om du nu drar runt motorn med startmotorn ska strömmen kortvarigt upphöra varje gång en cylinder ska tända, alltså en gång per varv på en tvåcylindrig motor. Dessa ”pulser” är väldigt korta i tid räknat och därför bör man mäta med ett analogt (med visare) instrument eftersom de digitala instrumenten inte hinner visa att strömmen kortvarigt försvinner. Ett enklare test är att sätta tändstift i tändhattarna och slå på tändningen. Om du nu stänger av med stoppknappen brukar de flesta hojar leverera en gnista på stiftet precis när man stänger av.

Nere vid motorn sitter givarna som talar om för cdi-boxen när den ska bryta strömmen till spolarna så att en gnista uppstår. Det är alltså när man bryter strömmen som gnistan kommer. Förmodligen har din hoj induktiva givare och det händer att dessa går sönder, trots att den enbart genererar svaga strömmar till boxen. Dessa kan du mäta upp med ohm-mätning. Koppla loss dem från kabelhärvan och ställ instrumentet på resistansmätning (ohm). Vilket resistansvärde man ska få varierar från ett fabrikat till ett annat, men värdena ska vara lika på bägge givarna, och det ska varken vara kortslutning (noll ohm) eller avbrott (oändligt med ohm). Om ditt kärvande tändningslås är boven i dramat är svårt att säga, men visst kan det vara orsaken. Testa första de ovanstående sakerna och spreja även alla kontakter med kontaktsprej.

Jim Lundberg

Rulla till toppen