Volvo 740 startar inte om det regnat

Fråga

Hej.

Jag har problem med att starta min Volvo 740 om det regnat över natten. Jag har bytt fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift men detta har inte hjälpt.

Får jag hjälp att bogsera igång bilen så startar den efter en stund men hackar lite tills motorn börjar bli varm. Om jag kör bilen varm och sedan stannar bilen och slår av motorn i några timmar så startar den direkt. Däremot om bilen står över natten i fuktigt väder så startar den inte nästa morgon.

Vad kan vara fel, tändspolen?

Conny

Svar

Tändspolar brukar oftast överleva bilen, men visst kan de ställa till med krångel. Låna en tändspole så kan du snart utesluta denna.

Nu framgår det inte om du har en förgasar- eller insprutningsmotor, men om du har det senare kan du kolla upp kablarna från lamdasonden. Det kan faktiskt räcka med att dessa ligger för nära tändkablarna för att det ska induceras störningar som sugs upp av sondens kablar och leds vidare till databoxen som så får svårt att tolka alla värden.

Symtomen du beskriver låter annars som typiska tändkabelproblem, men om du bytt dessa verkar det lite orealistiskt att de skulle vara orsaken. Fast du kan alltid göra ”mörkertestet” – lyft huven, starta motorn och släck lamporna i garaget. Ibland kan man då se rena åskvädren bland kablar och tändstift!

Ta samtidigt en blomspruta med vatten och ställ sprutans munstycke på dimma och duscha motorn när den går. Akta fingrarna i mörkret, bara!

Om bilen har insprutning får databoxen även information om motorns aktuella temperatur från tempgivaren som i sin tur styr bränslemängden ”choken” vid start. Detta bör inte ha något med fukt att göra, men även här kan oxiderade anslutningar ställa till det för boxen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen