Hål i vespakolv

Fråga

Hej.

Jag har en Vespa Touring 1961 med 150cc motor. Härom kvällen var det kallt och mycket syre i luften. Vespan varvade ur under en cirka 1 mil med en skada som följd.

Ett tu tre så var det inget komp kvar och när jag hade monterat bort stiftet och lyst ner i cylindern med min lampa så ser jag att det är ett lillfingerstort hål i kolven.

Samma stift, tändinställning och bränsleblandning under dessa två år. Jag åker mer eller mindre dagligen till arbetet. Fast på senare tid har jag lagt märke till mindre ”spikningar” vid fullgas.

Har nocken på brytarna ”gått” ner sig och ändrat tändförställningen så pass eller? Jag brukar lägga på lite brytarfett varje vår på ”tussen”. Så det känns som det inte är felet. Har ni några idèer? Skicka gärna med flera felorsaker.

Stefan

Svar

Hoppsan! Det här för tankarna till dragracing och stora nitrometanslukande v8:or.

Jag tror inte att brytarnocken har slitits ner. Dels så blir tändningen senare då, dels så har du gjort precis som man ska (men som få gör) – nämligen lagt på lite fett på smörjfilten i tändsystemet med jämna mellanrum.

Spikningar kan uppstå av flera orsaker:

1. För tidig tändning.
2. För hög kompression.
3. För lågt oktantal i bensinen.
4. För mager bränsleblandning.

Det kan även uppstå spikningar om tändstiftet är för mjukt (varmt) eller om motorn är extremt sotig.

Min gissning är att du fått skräp i förgasaren så att bränsleblandningen blivit för mager. Då blir förbränningstemperaturen högre, likaså risken för spikningar. Men kolla gärna tändläget också. Förtändningen ska vara 30 grader om jag minns rätt, och brytaravståndet runt 0,3 – 0,4 mm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen