Tändning på Sachs 98cc

Fråga

Hej!

Min kompis renoverar en 98cc Sachs, men tändningen är stendöd. Vet ni vilka värden som kondensator och tändspolen ska ha? Finns det någon info eller dylikt att hitta? Har letat på nätet men hittar inget.

Mvh
Rolle

Svar

Enda sättet att säkert kolla tändspolens funktion är att provköra den i en tändspoleprovare. Att bara mäta resistansen med ett universalinstrument säger inte mycket. En spole kan vara ”felfri” när man mäter resistansen, men stendöd när den sitter i motorn.

Du kan göra ett enklare test på följande vis: ta bort svänghjulet, sätt i ett tändstift i tändhatten och placera en bit papper mellan brytarkontakterna. Ta sedan ett 6-voltsbatteri och anslut valfri batteripol till jord. Ta därefter en sladd från batteriet andra pol och ”dutta” med denna på kondensatorns anslutning. Varje gång du duttar ska det komma en gnista på tändstiftet. Om det inte gör det byter du kondensatorn och provar igen. Funkar det inte nu är tändspolen defekt. Tilläggas bör att nästan alla textillindade tändspolar är defekta eftersom deras isolering drar i sig fukt från den omgivande luften. Detta innebär att en spole, trots att den är oanvänd, kan var trasig!

Om du behöver hjälp med omlindning av spolen kan du kontakta Kjell Gäf i Sösdala (0451-611 74). Han lindar om det mesta.

Sachs 98:ans tändsystem ska ställas in med följande värden.

Förtändning: 3,5 – 4 mm

Abriss: 10 – 12 mm

Brytaravstånd: 0,4 mm

Jim Lundberg

Rulla till toppen