Husqvarna 120 cc med tändproblem

Fråga

Motor 1.

Startar och går hur bra som helst, men vid påslag av lyse stannar eller misständer den. Kör man utan lyse en bit och slår på lyset går den.

Motor 2.

Tändspolen är slut. Går det att montera en till lysspole från en annan HVA 120 att driva en utanpåliggande tändspole från en bil (DKW3-6 6 volt) med märkning 15 och 1 på anslutning?

Svar

Motor 1.

Förmodligen har även denna tändspole fallit för ålderstrecket, men det kan vara så enkelt som att färltbrytningsavståndet (abriss) är för litet. Det är avståndet mellan tändspolens ena polsko och svänghjulets ena magnet i tändningsögonblicket (se skiss). Detta mäter man när brytarna precis har öppnat. Abriss justeras med brytaravståndet och förhållandet mellan dessa två mått är omvända – minskar du på brytaravståndet så ökar abriss och tvärtom. I ditt fall bör du då testa med att öka abriss (minska brytaravståndet).

Här är tändningsdata på HVA 120cc

Förtändning: 4,5 mm

Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm (0,3 – 0,4 mm tändsystem under nr 26000)

Abriss: 7 – 10 mm.

Motor 2.

Det bör fungera med att låta en ljusspole driva en extern tändspole, bara den passar rent fysiskt i tändplattan. DKW:s biltändspole låter utmärkt – min kompis har en på sin moped! I en bil kopplar man anslutning ”1” till brytarna och ”15” till batteriet. I Husqvarnan kommer nu strömmen istället in ”bakvägen” i DKW-spolen eftersom den ena anslutningen på spolen nu kommer att jordas, vilket inte sker i en bil. Därför är det lite svårt att säga vilken anslutning som ska jordas av ”1” eller ”15”. Prova dig fram – den koppling som ger längsta gnistan är den rätta!

Jim Lundberg

Rulla till toppen