Återuppstart av Mc och rostigt krom

Fråga

Hej!

Jag har kommit över en 250-kubikare från 1957 som har en hyfsad tank, men kromet har fått utanpåliggande fläckar. Min fråga är: Vad är det bästa för att lösa upp föroreningar på krom och vad är bästa ”putsmedlet” efteråt?

Vad tycker ni borde göras innan man drar igång en 250 som inte varit registrerad sedan 1978? Tror att den endast varit stående sedan dess.

Mvh.

Michael

Svar

Om inte rostangreppen gått för djupt och spridit sig under kromskiktet fungerar nästan vilket polermedel som helt. Autosol och liknande produkter fungerar både som fläckborttagare och polermedel i ett. Min gamla yrkeslärare retade gallfeber på en marknadsförsäljare som stod och demonstrerade sina undermedel på en rostig kofångare. Min lärare tog då och spottade på sin näsduk och tog bort rostfläckarna på kofångaren lika bra som försäljarens produkter. Saliv är alltså ett annat tips, fast av det lite udda slaget. Om kromet har börjat bubbla upp och flagna är det tyvärr inget att göra någonting åt – annat än att kroma om, förstås.

När det gäller att starta upp motorer som stått länge är det stor skillnad på två- och fyrtaktare. Nu vet jag inte vad du har för motor, men här kommer tips för bägge motortyperna.

Fyrtaktare: Byt olja och skölj noggrant ur tråg och oljetank. Kontrollera att ingen ventil sitter fast som sedan kan krökas av kolven. Starta upp och kolla oljetryck och oljecirkulation. Varmkör försiktigt och byt därefter oljan igen.

Tvåtaktare: Spruta lite tunn olja i insuget och tändstiftshålet och dra runt motorn några varv med kicken. Helst bör man lyfta av cylindern för att försäkra sig om att inga kolvringar har fastnat. Provstarta och varmkör.

Som alltid gäller en stor portion sunt förnuft när en gammal motor ska startas. Är den full med klistrig, kolsvart olja kan det finnas massor av föroreningar kvar i motorn som kan lösas upp och ställa till med elände. Om motorn kärvar måste orsaken till detta hittas – det är inget man ”kör in”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen