Utväxling Opel Kapitän 1959-1964

Fråga

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att svarva om bakutväxlingen på en Opel Kapitän så att den inte varvar så mycket vid 90km/h.

i min modell så har jag automat 3växl. Går det att justera i den änden tro? Högre däckprofil har jag provat (195/80/14) och det hjälpte något.

Svar

Hej

Den här frågan var komplex. Ofta är det en fråga om upplevelse att äldre bilar varvar mycket. Mycket oljud = varvtalet upplevs högt. En enkel genomgång av bilen för att eliminera ovidkommande ljud, samt en justering av ventilerna så högljutt ventilslammer elimineras, och montering av originalprofil på däcken kan göra underverk.

Svarva om utväxlingen är ett mycket komplicerat arbete och då är det lättare att byta ut hela utväxlingen. På Kapitän 1959-1964 är samma utväxling både på de med automat och manuell låda, så det gamla knepet går inte i det här fallet.

Därför bör du fundera på att hela bakaxeln om du vill ha lägre varv. Med lite uppfinningsrikedom och arbete kan du få bakaxlar från andra Oplar att passa (ja det finns även de som har monterat bakaxlar från Volvo 240 men det kanske är ett steg för långt från original?)

Att justera i andra änden? Nej det är svårt, men kontrollera gärna lådan så att den inte slirar för mycket och på så sätt bidrar till att motorn varvar mer än den borde.

Ett knep för att få ner varvet är annars att montera en överväxel. Det fanns som tillval på Kapitän även om det inte direkt marknadsfördes av Opel i Sverige. En ”overdriveklump” från exempelvis Volvo ska gå att montera utan några större problem, men jag vet inte hur den kommer att fungera tillsammans med en automatlåda – men helt omöjligt är det inte eftersom den manövrerars elektriskt.

Jag tror att fyrstegade automater från lite nyare Oplar med bakhjuldrift också går att montera med lite pyssel, och eventuellt så har de samma bultmönster till motorn.

Hur som helst, det verkar som om du har några timmar i garaget framför dig.

Lycka till

/Robert

Rulla till toppen