Vipparmssmörjning på Royal Enfield

Fråga

Jag har en Royal Enfield modell G 350 1949. Finns det något bra tricks att mäta oljetrycket på oljan som går upp i det utanpåliggande röret upp till vipphuset? Det skall visst gå att justera trycket med hjälp av shims.

Vänligen Peter Svenson

Svar

När man mäter oljetrycket upp till vipparmarna på Royal Enfields CO, G och J-modeller skruvar man bort oljeröret som går upp till topplocket och ersätter detta med en genomskinlig plastslang på en knapp meter. Diametern spelar ingen roll då Pascals lagar är orubbliga! 6 – 8 millimeters innerdiameter kan dock vara lämpligt. Börja med att varmköra hojen. Skruva sedan bort oljeröret och anslut plastslangens ena ände till oljerörsanslutningen på motorblocket och låt den andra änden vara öppen. Häng upp slangen så att den står vertikalt och starta motorn. Nu kommer oljan att stiga upp i slangen, och om trycket är rätt ska övre oljenivån stanna vid 45 – 60 centimeter från motorblocket räknat.

Som du säger justerar man oljetrycket med shimsbrickor. Innanför oljepåfyllningslocket på motorn sitter något som ser ut som ett förgasarmunstycke. Under detta munstycke sitter en fjäder och en kula, och genom att ta bort eller lägga till brickor under skallen på detta munstycke ändras oljetrycket upp till vipparmarna. Tar man bort brickor hamnar munstycket djupare och då pressas fjädern ihop hårdare varvid trycket ökar. Vill man sänka trycket lägger man istället dit brickor varvid fjädertrycket, och därmed oljetrycket, minskar. Se bara upp så du inte tappar ner några delar i oljetanken om du lossar detta munstycke!

Jim Lundberg

Rulla till toppen