Slirar min sachskoppling?

Fråga

Min Crescent med 2-växlad sachsmotor ”släpper” liksom i kopplingen vid lite högre fart. Det varar bara en halv sekund eller så. Den slirar inte vid start. Är det en justeringssak, eller måste den renoveras?

Tackar för svar.

Svar

Det där låter mer som att växlarna hoppar ur, inte att kopplingen slirar. Det här är ett ganska vanligt fenomen på vissa handväxlade motorer. Det kan vara så illa att hålen i medbringaren och tapparna på dreven är slitna vilket leder till att medbringaren skjuts bort från drevet vid belastning.

Fast det kan också vara en justeringssak – börja därför med att kolla så att växlarna är rätt justerade innan du river motorn! Ställ upp moppen så att bakhjulet hänger i luften. Sätt en bit maskeringstejp över växelhandtagets ”1-0-2” markering. Snurra nu bakhjulet med handen och vrid sakta växelhandtaget mot ettans växel tills du hör/känner att växeln är på väg att hoppa i. Kolla då var strecket på växelhandtaget befinner sig och rita ett streck på tejpen mittför detta streck. Gör om proceduren, fast nu vrider du mot tvåans växel tills det börjar låta igen. Kolla även här var handtagets streck befinner sig och rita ett nytt streck i tejpen. Om vajern är rätt justerad ska nu handtagets ”noll” befinna sig exakt mitt emellan dessa två streck som du ritat – justera vajerspännaren vid behov. Ibland kan man få tvåans växel att ligga kvar genom att sätta en returfjäder på växelarmen nere vid motorn. Fjädern ska då dra armen bakåt. Perfekta fjädrar till detta hittar du på en vanlig skrivbordslampa!

Jim Lundberg

Rulla till toppen