Styrlås på Husqvarna Cornette

Fråga

Jag vill gärna få igång mitt styrlås på min veteranmoppe, en Husqvarna Cornette från 1961. Men som de flesta, så saknas nyckeln. Min lås-kompis säger att man kommer ganska långt om man får se på en nyckel, även om den inte passar just mitt lås. Var finns en nyckel som man kan få se på bild? Någon som har?

Jag tror låset heter RUNO. Låset är löst och fint men går inte att få ut (trots mini-skruven urtagen). Hur vinklar jag problemet initialt?? Inte ens Internet har nåt vettigt om detta lås.

Jag begär inga inbrottslösningar. Inte här i alla fall …

/Thore

Svar

Det här är tyvärr lite knepigt – att offentligt förklara hur man öppnar ett lås … De flesta styrlås går inte att få ut ur sitt hål om man inte låser upp dem först. Detta beror på att det finns ett längsgående spår i det hål där låset sitter. I vardera änden av detta spår finns det även ett vinkelrätt spår. På själva låscylindern sitter det en radiell, vridbar tapp som löper i dessa spår. När man skjuter in låscylindern löper denna tapp i det längsgående spåret tills man kommit till låst läge i botten. Då man vrider om nyckeln förs tappen ut i det inre, vinkelräta spåret och spärrar cylinderns position i djupled. I upplåst läge, det vill säga som ditt lås är nu, ligger tappen i det yttre vinkelräta spåret och förhindrar att cylindern går att dra ur sitt hål. Problemet med detta är att man inte kan plocka ur låscylindern och lämna denna till sin lokala låssmed, utan man får ta med hela mopeden.

Det finns vissa knep som gör att man kan dyrka upp cylinderlås, men det kan jag av förståeliga skäl inte beskriva här. Dessutom har jag mest misslyckats när jag försökt själv … Det här med nycklar som saknas är ett väldigt vanligt problem, och det finns i princip bara två lösningar:

1. Man skaffar ett nytt lås med nyckel och borrar ur det gamla låset.

2. Man rullar över mopeden till sin låssmed.

Jim Lundberg

Rulla till toppen